• 2016-10-13

Pociąg do pamięci. Warsztaty

Warsztaty teatralne Pociąg do pamięci poprowadzone zostaną przez Corę Herrendorf, urodzoną w Polsce argentyńsko-włoską reżyserkę teatralną, nauczycielkę aktorów i aktorek, założycielkę legendarnego Teatro Nucleo. Będą się odbywały w siedzibie Teatru Ósmego Dnia od 24 do 28 października w godzinach popołudniowo-wieczornych oraz 29 i 30 października w ciągu dnia.

„Pociąg do pamięci” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Pociąg do pamięci” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Centralnym motywem warsztatów będzie kwestia pamięci emocjonalnej, przekazywanej za pomocą historii osobistej i zbiorowej: tej obecnej oraz historii przodków.

Pamięć o śladach, ćwiczenia krytycznego i aktywnego rozpatrywania narracji otwierają most do zrozumienia, że mamy w sobie miejsce zarezerwowane dla naszych wspomnień. Pamięć jest kluczem do odzyskiwania naszej tożsamości. Pamięć jest pusta – kiedy proponujemy sobie zniekształconą wersję przeszłości, wtedy pamięć zostanie pominięta lub usunięta.

Żaden z nas nie jest zbyt daleko od społeczności, która go stworzyła. Odzyskiwanie pamięci zostanie ukazane w warsztatach jako obowiązek dla społeczności i jako antidotum na znieczulicę współczesnego świata.

Zanotuj więc, że pamięć ma wartość odporności i transformacji społecznej na przyszłość; poprzez dzielenie się swoją historią miejsca i wspólnoty pozwala młodszym pokoleniom nabyć przestrzeń doświadczenia, pozwala poczuć się częścią procesu historycznego. Z punktu widzenia osób starszych świadomość własnej historii, dzięki konfrontacji z innymi, nie jest tylko pojemnikiem na pamięć. Transformacja występuje również u osób starszych, które wprowadzają do gry swoją przeszłość, wyciskają z nich swoje wspomnienia, by czuć się jeszcze bardziej „w środku” historii. Równocześnie to sprawia, że istnieje pewien rodzaj zbiorowego rytuału, ze względu na publiczny udział w zbiorowej pamięci, który istnieje w rodzinach. Wymiar zbiorowy jest kluczowy.

Poszczególny wkład każdej rodziny, każdej grupy tworzy jej bogactwo. Historie osobiste są opracowywane i wystawiane w sztukach teatralnych, stając się zbiorową historią, są dobrem wspólnym i publicznym całej społeczności. Przywoływanie pamięci i historii na ich terytorium daje możliwość przekazania ich nowym pokoleniom, dzięki czemu są świadomi przynależności do konkretnej społeczności oraz mają możliwość działania – w teraźniejszości oraz dla przyszłej transformacji.

Przywoływanie pamięci zachęca też młodzież oraz zapominalskie osoby starsze, by poznać historię swojego terytorium, co jest punktem wyjścia do poznania chwili obecnej. Pamięć, gdy nie może przekroczyć granic osobistych doświadczeń, wchodzi na ścieżkę doświadczeń społecznych, twórczych osobowości, które należy chronić i karmić, jako fundament niezbędny do tego, aby żyć harmonijnie w teraźniejszości i projektować przyszłość. Pamięć to sztuka wszystkich sztuk, to skuteczny sposób na poprawę życia osobistego, aby szukać w niej wspomnień.

Trening pamięci leczy rany. Emocje z nią związane są żywym przykładem tego, jak w praktyce przeżywamy kulturę, wywołują zwrot w teatrze, nadając pamięci rolę transformatora indywidualnego i zbiorowego, przeciwko izolacji, nietolerancji, obojętności, depresji – chorób dzisiejszego świata. Mamy okazję, aby ograniczyć dyskomfort „dezorientacji”, aby odejść od swoich korzeni.

Tekst: Cora Herrendorf, tłum. z włoskiego: Michał Kaczmarek

Cora Herrendorf | Pociąg do pamięci
Od 24 do 28 października 2016 roku
29 i 30 października 2016 roku
Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR