Silne pragnienia

Silne pragnienia to wystawa odczasownikowa, na której wszystkie artefakty wywodzą się od prostych czynności. W BWA w Katowicach będzie można zobaczyć ćwiczenia ruchowe jak skoki, marsz, turlanie się w piasku czy zbieranie roślin.

M. Pazera, M. Lazar, „Metronom”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

M. Pazera, M. Lazar, „Metronom”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Testowe działania podejmowane przez Magdę Lazar i Piotra Urbańca choć wydają się osobne, wyrastają z podobnych pobudek. „We własnych wyobrażeniach siebie w przeszłości byłem strażakiem walczącym o utrzymanie obiegu wody w przyrodzie, rytualnym dolewaczem reagującym na każde pluśnięcie i każdy świst cieczy podgrzanej do temperatury wrzenia” – mówi Urbaniec. Jako dorosły twórca spędza czas konstruując maszyny do spełniania własnych kaprysów. I tak wpada na pomysł ustawienia nagrzanego żelazka na kostce masła, książkę zasypującą się piaskiem z lejka przymocowanego do lampy, butelkę pełną mleka przebijaną przez nóż. Ciepłe powietrze z Maszyny do szeptania dmucha prosto w twarz odbiorcy. W ramach Ćwiczeń meteorologicznych przestrzeń oddana mu do dyspozycji zostaje zaparowana gotującą się w czajnikach wodą. Tropikalna wilgoć przerywana jest gwizdem dublującym rytm stygnięcia i wrzenia.

Magda Lazar interesuje się przesadnym systematyzowaniem, kontrolą nad czasem i przestrzenią. Swoje prace rozpisuje na pograniczu dyscyplin: przyrodoznawstwa, fizjoterapii i futurologii. W ramach wystawy prezentuje obiekty związane z niebezpieczeństwem na zawołanie, kiedy u wydelikaconego mieszczucha pojawia się jednocześnie gęsia skórka i przyjemny dreszcz. Obrazuje błogie stany umysłu samowystarczalnego wędrowca, pieczołowite pielęgnowanie zmęczenia i obojętności spowodowane wielodniowym przebywaniem na pustkowiu. Aby zilustrować swoje intuicje, idąc w ślad za duchampowskimi młynkami do mielenia czekolady, Lazar razem z Marcinem Pazerą, konstruują zdziczały metronom połączony z czekanem, którego ostrze jest o milimetr od zarysowania ściany.

Ścigając się w dokumentowaniu swoich kaprysów Urbaniec i Lazar przeciwstawiają się przymusowi bycia pożytecznym, reżimowi pracy i sensu. Poprzez surrealistyczne obiekty dążą do wyzwolenia wyobraźni i twórczej siły. Pozostawiają odbiorcy do zwiedzania archiwum przeżywanych przyjemności. Urbaniec kręci hula-hopem na powierzchni stawu. Lazar odtwarza mechanikę survivalowych wypraw. Każde z nich dopisując rozdział do paranauki o kaprysach, dalekie jest od melancholii.

Silne pragnienia,  Piotr Urbaniec i Magdalena Lazar
Kuratorka: Marta Lisok
Od 7 do 23 października 2016 roku
Wernisaż  7 października 2016 roku, godz. 18.00
Galeria BWA w Katowicach

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR