• 2016-10-04

Antoni Zdebiak (1951–1991). Fotografie

Galeria Kordegarda w Warszawie zaprasza na wystawę polskiego fotografika Antoniego Zdebiaka, która odbędzie się w 25. rocznicę śmierci artysty.

„Wystawa Antoni Zdebiak (1951–1991) Fotografie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Wystawa Antoni Zdebiak (1951–1991) Fotografie” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Antoni Zdebiak (1951–1991) – debiutował jako reporter w prasie lubelskiej, publikując zdjęcia na łamach „Kameny” i „Kuriera” (1971). Następnie pracował dla tygodnika „Perspektywy” (1973–1977). W roku 1978 wyjechał do Paryża, gdzie fotografował modę. Po powrocie do kraju pracował dla tygodników i miesięczników, robiąc głównie zdjęcia na okładki. Poza fotografią prasową zajmował się fotografią reklamową, tworzył okładki płyt oraz zdjęcia ze spektakli teatralnych (m.in. Teatr Wielki, Warszawska Opera Kameralna). Jego zdjęcia znane są z okładek płyt m.in. takich zespołów jak Republika czy Budka Suflera. Od 1984 r. był członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Pod koniec lat osiemdziesiątych wyjechał do Londynu, gdzie fotografował i studiował w szkole filmowej. Za najważniejszą uważał jednak swoją osobistą twórczość. Działał w przestrzeni swoistego meta-teatru, którego był pomysłodawcą, reżyserem, aktorem i fotografem zarazem. Zginął w wypadku samochodowym w 1991 r.

Prace pokazywane na wystawie w Kordegardzie to przegląd dokonań artysty z lat: 1987 – 1988. Fotografie wykonane zostały w Mięćmierzu. Wśród nich zobaczyć można serie zdjęć z sesji, w których wzięli udział przyjaciele Autora oraz wybrane zdjęcia z serii wykonanej w roku 1987 w Mięćmierzu, w której wystąpili mieszkańcy tej wsi. Niektóre z prezentowanych zdjęć wykorzystane zostały na okładce płyty Budki Suflera pt. Ratujmy co się da!!. Prace pochodzą z kolekcji żony artysty Grażyny Zdebiak, która współtworzyła ekspozycję.

Monograficzny pokaz w Kordegardzie koncentruje się wokół trzech serii fotografii, jednych z najważniejszych w twórczości artysty, niepokazywanych za życia artysty. Poetyckie, metaforyczne, wyodrębniają się jako samodzielne całości, choć pomiędzy dwoma czarno-białymi cyklami o drzewie zachodzi wyraźna, intensywna i dopełniająca relacja. Trzecia z prezentowanych serii fotograficznych Seria samochód w ogniu, zrealizowana w kolorze, wyróżnia się większym rozbudowaniem narracyjnym, jest bogatsza w detale i środki wyrazu – Lena Wicherkiewicz (Żywioły, Wystawa ANTONI ZDEBIAK (1951–1991) Fotografie, 2016, tekst do wystawy).

Antoni Zdebiak (1951–1991). Fotografie
Od 4 do 18 października 2016 roku
Wernisaż 4 października 2016 roku, godz. 18.00
Galeria Kordegarda w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR