• 2016-09-13

Mistrzowie, którzy odeszli

Festiwal Camerimage od początku swego istnienia jest przestrzenią do dyskusji o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości kina. Zapraszając do Bydgoszczy setki autorów zdjęć oraz innych profesjonalistów branży filmowej z różnych miejsc świata, organizatorzy zachęcają do wymiany poglądów, uwag i wizji oraz konfrontowania się ze sztuką najlepszych i najbardziej cenionych twórców.

Vilmos Zsigmond i Haskell Wexler (źródło: materiały prasowe organizatora)

Vilmos Zsigmond i Haskell Wexler (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cykliczna sekcja Mistrzowie, którzy odeszli, zapoczątkowana w 2012 roku i poświęcona największym poetom filmowego obrazu, jest wynikiem właśnie tej idei, wyrazem naszej wiary, że przeszłość ma udział w formowaniu przyszłości. Cykl Mistrzowie, którzy odeszli spotkał się z pozytywnym przyjęciem ze strony zarówno zawodowców z branży, jak i nie związanych profesjonalnie z kinem uczestników festiwalu. Dotychczas w ramach cyklu przedstawiono między innymi dzieła Jerzego Lipmana, Johna Alcotta, Zygmunta Samosiuka, Néstora Almendrosa i Gunnara Fischera. W tym roku odbędzie się specjalna edycja sekcji poświęcona Haskellowi Wexlerowi oraz Vilmosowi Zsigmondowi, dwóm mistrzom światła i kamery, laureatom Nagrody za Całokształt Twórczości Camerimage oraz wielkim przyjaciołom Festiwalu, którzy odeszli na przełomie tego roku, pozostawiając dziesiątki genialnych obrazów filmowych.

Spośród dzieł Wexlera podczas Camerimage w tym roku zostaną pokazane trzy filmy: Lot nad kukułczym gniazdem Miloša Formana, W upalną noc Normana Jewisona oraz Kto się boi Virginii Woolf? Mike’a Nicholsa; wszystkie przełomowe, czy to w kwestii ideologicznej – ukazywania idei nonkonformizmu lub napięć rasowych w Stanach Zjednoczonych, czy artystycznej – w wymiarze podkreślania piękna czarno-białych zdjęć filmowych. Za pracę nad obrazem Nicholsa Wexler został nagrodzony pierwszym z dwóch przyznanych mu Oscarów.

Również trzy projekcje zaplanowano w hołdzie twórczości Vilmosa Zsigmonda. Uczestnicy Camerimage będą mogli przypomnieć sobie McCabe’a i panią Miller Roberta Altmana, Uwolnienie Johna Boormana oraz Łowcę jeleni Michaela Cimino. Każdy z tych tytułów jest inny od pozostałych i korzystający z różnych środków wyrazu – rewizjonistyczny western, intensywne kino survivalowe, przejmujący manifest antywojenny – jednakże wszystkie ukazujące magię klasycznych zdjęć filmowych.

Więcej informacji o datach i miejscach seansów zostanie podane bliżej rozpoczęcia festiwalu, wraz z programem 24. edycji Camerimage.

Cykl Mistrzowie, którzy odeszli
24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage
Od 12 do 19 listopada 2016 roku
Bydgoszcz

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR