Finisaż wystawy Grzegorza Sztwiertni

17 września kończy się wystawa Grzegorza Sztwiertni Tarczyce. Ostatniego dnia w Galerii m² artysta będzie dyżurował, oprowadzał, dyskutował i odpowiadał na wszelkie pytania.

Grzegorz Sztwiertnia, „Tarczyce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grzegorz Sztwiertnia, „Tarczyce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Cykl Tarczyce to kwadratowe obrazy o wymiarach 80 x 80 cm oraz 100 x 100 cm malowane farbami olejnymi na podkładzie temperowym. Każdy obraz powstał przez nałożenie na siebie dwóch przenikających się motywów: rysunku przedstawiającego ranę postrzałową głowy oraz motywu tarczy strzelniczej. Kręgi, wypełniające powierzchnię tarczy, to również obraz zrastania się skóry na żywej tkance. Motywy ran głowy zaczerpnąłem z kilkutomowego radzieckiego Atlasu ran postrzałowych, stworzonego przez P. A. Kuprianowa i I. S. Kolesnikowa, wydawanego sukcesywnie od 1946 do 1950 roku. Tytuł cyklu jest zarówno odniesieniem do dwóch nałożonych wizerunków, jak również bezpośrednio do niektórych (tu kluczowych) objawów występujących przy nadczynności tarczycy, jak: ból i pieczenie gałek ocznych, wytrzeszcz, podwójne widzenie, zaburzenie widzenia kolorów. Wykonanie tych obrazów wymaga doskonałej precyzji i koordynacji ręki i oka: jak na strzelnicy i stole operacyjnym.

Pryings składa się z zawieszonych w przestrzeni dwustronnych obrazów nawiązujących do metody malowania ikon. Tytuł Pryings –Wniknięcia – nawiązuje do kontrowersyjnego performansu Vito Acconciego z 1971 roku przeprowadzonego z Kathy Dillon na New York University. Wizerunki na obrazach powstały na bazie tego samego atlasu, co cykl Tarczyce. To archiwum malowanych ręcznie części spenetrowanych ludzkich ciał niepokojąco ukonkretnia obraz duchowej przemocy.

Zguby/Lost and Found to dwudziestominutowy obraz zrealizowany w całości metodą found-footage, ukazujący fenomen symbolicznej podróży w zaświatach. To krótkie, pełne absurdalnych zapętleń i niejasnych intencji opowieści o desperackich próbach odzyskania utraconej pamięci i tożsamości w dramatycznych scenografiach życia. Sytuacja zejścia do piwnicy, gdzie odbywa się projekcja, powtarza scenerię labiryntu kanałów, w których bohaterowie filmu walczą o przetrwanie.

W obrazie wykorzystano fragmenty filmów: Kanał, 1956, reż. Andrzej Wajda, Delicatessen, 1991, reż Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet, W ciemności/In Darkness, 2011, reż. Agnieszka Holland, The Third Man/Trzeci człowiek, 1949, reż. Carol Reed, Down by Law/Poza prawem, 1986, reż. Jim Jarmusch, Runaway Train/Uciekający pociąg, 1985, reż. Andriej Konczałowski.

Grzegorz Sztwiertnia, Tarczyce
Finisaż: 17 września 2016 roku
Galeria m² w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR