Orzeł biały na tle nerwowym

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu zaprasza na wystawę Orzeł biały na tle nerwowym. Rysunki Krzysztofa Mańczyńskiego. Wybór z lat 1967–2016.

Krzysztof Mańczyński, bez tytułu, 1983 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński, bez tytułu, 1983 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa rysunków radomskiego artysty składa się z 90 prac reprezentujących główne nurty jego działalności. Zebrane w grupy tematyczne: Pamięć, Człowiek, Otoczenie nawiązują do sygnalizowanych zagadnień, ilustrują przemiany formalne zachodzące w twórczości Mańczyńskiego w ciągu niemal 50 lat.

Ekspresyjna kreska, formalna swoboda, świadomie wprowadzana deformacja, podkreślają i potęgują zawarte w kolejnych kompozycjach emocje, to charakterystyczny język wypowiedzi artysty. Za jego pośrednictwem opowiada o ludzkich dramatach wywołanych konfliktami, u których podłoża leżą: polityka, totalitaryzm i wojna (Pamięć), podejmuje krytykę przemian społeczno-politycznych lat 80., krytykę kondycji moralnej człowieka w otaczającej go rzeczywistości (Człowiek). Należące do tej grupy rysunki, nasycone surrealistyczną poetyką, wypełnione postaciami, przedmiotami i symbolami sugerującymi niejednoznaczne skojarzenia, dają pole dla nieokreślonych rozstrzygnięć w warstwie interpretacyjnej. Ich walorami są elementy groteski i charakterystyczne poczucie humoru artysty.

Otoczenie reprezentują motywy miasta i bieszczadzkich pejzaży. Miasto od lat jest motywem analizowanym przez Mańczyńskiego. W kolejnych ujęciach tematu autor podejmuje się krytycznej oceny współczesnych aglomeracji, opowiada także o swoistej malowniczości ukrytej w chaosie wymieszania historycznej i współczesnej struktury architektonicznej. W specyficzny sposób odwołuje się do obecności reklamy w przestrzeni publicznej, artystyczną manipulacją buduje komentarz społeczny i polityczny. Odnosząc się do rodzinnego Radomia, problem postrzega też w ujęciu uniwersalnym. Bieszczadzkie pejzaże inspirują Krzysztofa Mańczyńskiego od początku jego aktywności artystycznej. Syntetyczne, zredukowane, wydobyte ekspresyjną kreską, nasycone są jednocześnie atmosferą ciepła i melancholii. Powtarzające się w nich motywy drewnianych słupów linii energetycznych i krzyże przypominają o obecności człowieka, otwory drążonych we wzgórzach tuneli być może również nawiązują do tej obecności, być może tak jak słupy i krzyże mają też znaczenie metaforyczne.

Krzysztof Mańczyński – urodził się 8 kwietnia 1940 roku w Radomiu. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1962–1968. Dyplom w pracowni ilustracji książkowej prof. Jana Marcina Szancera (1968). Uprawia malarstwo i rysunek. Członek radomskiej Grupy M-5 i Stowarzyszenia Ruchu Artystycznego Świat (I poł. lat 80.). Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą (Bułgaria, Niemcy, Ukraina, USA, Wielka Brytania).

Krzysztof Mańczyński, „Z cyklu A. Sołżenicyn, Dzień Iwana Denisowicza”, 1967 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Mańczyński, „Z cyklu A. Sołżenicyn, Dzień Iwana Denisowicza”, 1967 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Orzeł biały na tle nerwowym. Rysunki Krzysztofa Mańczyńskiego. Wybór z lat 1967–2016
Kurator: Mariusz Jończy
Od 9 września do 16 października 2016 roku
Wernisaż 9 września 2016 roku, godz. 18.00
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR