Czym jest kongijska subkultura Sapeur?

Galeria Arsenał w Białymstoku 11 sierpnia zaprasza na prelekcję multimedialną Karoliny Marcinkowskiej W życiu nie zawsze możesz wybrać to, czym się zajmujesz, ale zawsze możesz wybrać to, kim jesteś – kongijska subkultura Sapeur.

Fot. Wojtek Doroszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Wojtek Doroszuk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stowarzyszenie Ludzi Rozrywkowych i Elegancko Ubranych – tak brzmi w wolnym tłumaczeniu nazwa jednej z bardziej intrygujących subkultur miejskich w Afryce. Wychodzi ono poza wszelkie schematy związane z postrzeganiem tego, co „nosi” się w Afryce, wprowadza w zakłopotanie tych, którzy sądzą, że szaleństwem jest kupno za cztery pensje jednej marynarki Paula Gaultiera czy Louis Vuittona… La Sape (Société des Ambianceurs et des Personnes Élégantes), narodziła się w Brazzaville, stolicy Konga i wbrew pozorom nie odnosi się jedynie do faktu noszenia markowych garniturów, kolorowych skarpetek czy dandysowskich dodatków. Przynależność do Sapeur określa pewien sposób bycia wśród ludzi, wiąże się z określonym savoir-vivre’em i zasadami, kulturą popularną i tradycją muzyczną. Muzyk Papa Wemba, zwany „papieżem” Le Sape, powiedział wręcz: „Nie wyrzekajcie się ubrań. To nasza religia”.

Niezmiernie ciekawe są źródła tej subkultury: fascynacja bohaterami ze spaghetti westernów (Django i Buffalo Bill), dążenia emancypacyjne Kongijczyków ujawniane za czasów kolonialnych, wreszcie – bunt wobec strojów „narodowych” narzucanych przez dyktatora Mobutu Sese Seko.

Podczas prelekcji obejrzymy wspólnie „kultowe” dla Sapeur wideoklipy (w tym współczesny hip-hopowy remix słynnego Indipendence cha cha z 1950 roku), nauczymy się dekalogu Sapeur, przyjrzymy się z bliska filozofii „sapologie”. Zastanowimy się, jak wielkie znaczenie miała i ma nadal muzyka w polityce kongijskiej i na ile moda może służyć do kształtowania własnej tożsamości.

Prelekcja jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Wojtek Doroszuk. Bliż.

Prowadząca: Karolina Marcinkowska – antropolożka, twórczyni inicjatywy AFRICA REMIX, trenerka umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych, koordynatorka projektów dla organizacji pozarządowych. Zajmuje się nowymi zjawiskami społeczno-kulturowymi i sztuką współczesną w Afryce Subsaharyjskiej. Obecnie asystentka kuratorów wystawy „El Hadji Sy. Na początku myślałem, że tańczę” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Brała udział w wystawach i działaniach edukacyjnych m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (wystawa „After Year Zero. Uniwersalizm i geografie współpracy”), MEG w Genewie (wystawa „A Madagascar Photographies de Jacques Faublée, 1938-1941”), Museu Santander Cultural w Porto Alegre, Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Realizowała projekty edukacyjne i artystyczne m.in. w Ghanie, Kenii, Brazylii.

Wykład Karoliny Marcinkowskiej W życiu nie zawsze możesz wybrać to, czym się zajmujesz, ale zawsze możesz wybrać to, kim jesteś – kongijska subkultura Sapeur
11 sierpnia 2016 roku, godz. 18.00
Galeria Arsenał w Białymstoku

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR