ASYLUM, dziewięciokanałowa instalacja filmowa

Prace Juliana Rosefeldta składają się głównie z rozbudowanych, bogatych wizualnie instalacji filmowych i wideo. Formalnie często stosuje panoramiczne projekcje wielokanałowe. Jego instalacje, rozpięte między stylem dokumentalnym i teatralną narracją, będzie można oglądać już od 25 lipca w Nowym Teatrze w Warszawie.

„Asylum”, Julian Rosefeldt, Nowy Teatr w Warszawie, (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Asylum”, Julian Rosefeldt, Nowy Teatr w Warszawie, (źródło: materiały prasowe organizatora)

Asylum – dziewięciokanałowa instalacja filmowa niemieckiego artysty Juliana Rosefeldta porusza temat imigracji, jako jednego z kluczowych wyzwań naszych czasów. Utrzymane w konwencji żywych obrazów sceny przedstawiają mechanicznie i bez pośpiechu wykonywane czynności, przypominające pracę, którą zwykle trudnią się migranci. Artystę interesuje sposób w jaki operujemy kliszami kulturowymi i stereotypami społecznymi, szczególnie wobec „Innych” i „Obcych”.

Do realizacji pracy, która pomimo, że powstała 15 lat temu nie straciła dziś na aktualności, artysta zaprosił ponad setkę osób, w tym również azylantów. Jak zdradza: „gazety w kanale aerodynamicznym układa w stosy poeta z Syrii, prześladowany za krytykę reżimu; w rolę sprzedawców pamiątek wcielili się w Azylu uchodźcy wojenni z Afryki, rolę muzułmańskich sprzątaczek grają Albanki z Kosowa”.

Estetyzacja, jakiej Rosefeldt poddał poszczególne sceny, przywołuje na myśl egzotykę, której poszukują Europejczycy podczas wakacji all-inclusive. Z drugiej strony syzyfowy i absurdalny charakter portretowanej w filmie pracy – podkreślany przez środowisko, w którym się ona odbywa – nawiązuje do żmudnego procesu weryfikacji, któremu poddawani są w krajach Unii Europejskiej poszukujący azylu. Kobiety w kwiecistych chustach odkurzają ekspozycję kaktusów, azjatyccy kucharze fastfoodowi uwięzieni w klatce dla małp obojętnie bawią się jednorazowymi opakowaniami i pałeczkami, a uliczni sprzedawcy kwiatów układają kostkę Rubika w łaźni.

Instalacja kwestionuje „poprawność estetyczną” (jako analogię do koncepcji „poprawności politycznej”) i jest próbą zmierzenia się artysty ze skutecznością sztuki współczesnej. Oszałamiająca wizualnie inscenizacja stanowi alternatywę dla obrazu uchodźców i migrantów kreowanego zarówno przez media jak i twórców wizualnych zajmujących się tym tematem.

 

Asylum to także pierwsza z prac w pełni zrealizowanych przez artystę podejmujących temat narodowych sentymentów, przesądów lub uprzedzeń. W swojej najnowszej realizacji Julian Rosefeldt tworzy kolaż z dwudziestowiecznych manifestów artystycznych, które w trzynastu równoległych odsłonach wygłasza australijska aktorka Cate Blanchett, wzywając nie tylko do wolności ekspresji, ale także zmian społecznych.

Julian Rosefeldt – urodził się w 1965 roku w Monachium. Studiował architekturę. Od 2010 jest członkiem Bayerische Akademie der Schönen Künste, Department of Film and Media Art w Monachium. Żyje i tworzy w Berlinie. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Berlinische Galerie w Berlinie, Burger Collection w Hong Kongu, Maison Européenne de la Photographie w Paryżu, MoMA – The Museum of Modern Art. w Nowym Jorku, The Saatchi Collection w Londynie.

Asylum, wystawa-instalacja wideo Juliana Rosefeldta
Od 25 lipca do 26 sierpnia 2016
Wernisaż 25 licpa 2016 roku, godz. 19.00
Nowy Teatr w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR