Second Nature

9 czerwca Kasia Michalski Gallery w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy Second Nature. To pierwszy indywidualny pokaz prac Takeshiego Muraty w Polsce. Amerykański artysta pokaże na niej dzieła z lat 2011–2015, przybliżając widzom swoją eksperymentalną twórczość.

Takeshi Murata, „Melter 3-D”, 2014, rzeźba kinetyczna. Dzięki uprzejmości artysty i Kasia Michalski Gallery (źródło: materiały prasowe organizatora)

Takeshi Murata, „Melter 3-D”, 2014, rzeźba kinetyczna. Dzięki uprzejmości artysty i Kasia Michalski Gallery (źródło: materiały prasowe organizatora)

Takeshi Murata eksploruje w swojej sztuce obszary pomiędzy głównym nurtem i sceną niezależną, abstrakcją i hiperrealistyczną figuracją, tym, co znane i oswojone, i tym, co nierzeczywiste, wirtualne i psychodeliczne.

Wystawę otwiera najnowsza praca wideo artysty, OM Rider (2013-2014). Zrealizowana w technice animacji 3D, przypomina na pierwszy rzut oka cutscene z gry wideo, w której głównymi protagonistami są hipsterski wilkołak i ekscentryczny starszy pan. Mroczną atmosferę filmu podkreśla muzyka Devina Flynna, dźwięk Roberta Beatty’ego i głos C. Spencera Yeh. Murata, znany z mistrzowskiego opanowania nowych technologii produkcji obrazu, pozostawia warstwę audio swoich prac w rękach i uszach zaprzyjaźnionych twórców.

Cyfrowe martwe natury Muraty, prezentowane pod wymownymi tytułami Condos (2012), Cyborg, Expanded Cinema, oraz Gumbone and Coke (2011), spowija aura absurdu. Pojawiające się w nich nieprawdopodobne zestawienia przedmiotów, np. samurajska katana i klawiatura elektrycznego pianina oparta o rozbudowany drapak dla kotów, tudzież różowawa, rozpływająca się w tajemniczej, mrocznej przestrzeni bryła puzonu, odwołują się do bezpośredniego otoczenia artysty i przedmiotów znajdujących się w jego domowym studio. Temat ten powraca również w wydestylowanej formie w postaci abstrakcyjnych, hieroglificznych rysunków, tworzonych w Photoshopie i drukowanych w czerni i bieli (Bez tytułu, 2015).

Punktem kulminacyjnym wystawy jest iluzjonistyczna rzeźba kinetyczna, Melter 3-D (2014). Przypominający dyskotekową kulę chromowany glob, oświetlony światłem stroboskopów i eksponowany w specjalnie skonstruowanej przestrzeni, sprawia wrażenie roztapiania się na naszych oczach. Dostrzegalne na wystawie napięcie pomiędzy namacalnością i iluzją prowokuje pytanie o nasz związek między tym, co realne, a tym, co wirtualne. Czy to drugie stało się naszą Drugą Naturą?

Podczas wernisażu odbędzie się specjalny pokaz filmów Takeshiego Muraty, któremu towarzyszyć mu będzie set B.YHZZ i GRAŃ z warszawskiego kolektywu Intruder Alert.

Takeshi Murata – urodził się w 1974 roku w Chicago. Jest absolwentem wydziału Film/Animation/Video na Rhode Island School of Design w Providence. Znany jest ze swoich psychodelicznych animacji wideo i hiperrealistycznych, generowanych komputerowo prac graficznych. Murata wystawiał ostatnio w Kunsthalle Stavanger w Norwegii, Museo de Arte Latinoamericano w Buenos Aires, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Contemporary Art Museum w St. Louis oraz na festiwalu filmowym Sundance. Jego prace znajdują się w kolekcjach San Francisco Museum of Modern Art, Fundacji Sztuki współczesnej DESTE w Atenach oraz w Hirshhorn Museum and Sculpture Garden w Waszyngtonie. Artysta mieszka i pracuje w Los Angeles.

Takeshi Murata, Second Nature
Od 9 czerwca do 28 lipca 2016 roku
Wernisaż: 9 czerwca 2016 roku, godzina 19.00
Kasia Michalski Gallery
Warszawa

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR