Second Nature

9 czerwca Kasia Michalski Gallery w Warszawie zaprasza na otwarcie wystawy Second Nature. To pierwszy indywidualny pokaz prac Takeshiego Muraty w Polsce. Amerykański artysta pokaże na niej dzieła z lat 2011–2015, przybliżając widzom swoją eksperymentalną twórczość.

Takeshi Murata, „Melter 3-D”, 2014, rzeźba kinetyczna. Dzięki uprzejmości artysty i Kasia Michalski Gallery (źródło: materiały prasowe organizatora)

Takeshi Murata, „Melter 3-D”, 2014, rzeźba kinetyczna. Dzięki uprzejmości artysty i Kasia Michalski Gallery (źródło: materiały prasowe organizatora)

Takeshi Murata eksploruje w swojej sztuce obszary pomiędzy głównym nurtem i sceną niezależną, abstrakcją i hiperrealistyczną figuracją, tym, co znane i oswojone, i tym, co nierzeczywiste, wirtualne i psychodeliczne.

Wystawę otwiera najnowsza praca wideo artysty, OM Rider (2013-2014). Zrealizowana w technice animacji 3D, przypomina na pierwszy rzut oka cutscene z gry wideo, w której głównymi protagonistami są hipsterski wilkołak i ekscentryczny starszy pan. Mroczną atmosferę filmu podkreśla muzyka Devina Flynna, dźwięk Roberta Beatty’ego i głos C. Spencera Yeh. Murata, znany z mistrzowskiego opanowania nowych technologii produkcji obrazu, pozostawia warstwę audio swoich prac w rękach i uszach zaprzyjaźnionych twórców.

Cyfrowe martwe natury Muraty, prezentowane pod wymownymi tytułami Condos (2012), Cyborg, Expanded Cinema, oraz Gumbone and Coke (2011), spowija aura absurdu. Pojawiające się w nich nieprawdopodobne zestawienia przedmiotów, np. samurajska katana i klawiatura elektrycznego pianina oparta o rozbudowany drapak dla kotów, tudzież różowawa, rozpływająca się w tajemniczej, mrocznej przestrzeni bryła puzonu, odwołują się do bezpośredniego otoczenia artysty i przedmiotów znajdujących się w jego domowym studio. Temat ten powraca również w wydestylowanej formie w postaci abstrakcyjnych, hieroglificznych rysunków, tworzonych w Photoshopie i drukowanych w czerni i bieli (Bez tytułu, 2015).

Punktem kulminacyjnym wystawy jest iluzjonistyczna rzeźba kinetyczna, Melter 3-D (2014). Przypominający dyskotekową kulę chromowany glob, oświetlony światłem stroboskopów i eksponowany w specjalnie skonstruowanej przestrzeni, sprawia wrażenie roztapiania się na naszych oczach. Dostrzegalne na wystawie napięcie pomiędzy namacalnością i iluzją prowokuje pytanie o nasz związek między tym, co realne, a tym, co wirtualne. Czy to drugie stało się naszą Drugą Naturą?

Podczas wernisażu odbędzie się specjalny pokaz filmów Takeshiego Muraty, któremu towarzyszyć mu będzie set B.YHZZ i GRAŃ z warszawskiego kolektywu Intruder Alert.

Takeshi Murata – urodził się w 1974 roku w Chicago. Jest absolwentem wydziału Film/Animation/Video na Rhode Island School of Design w Providence. Znany jest ze swoich psychodelicznych animacji wideo i hiperrealistycznych, generowanych komputerowo prac graficznych. Murata wystawiał ostatnio w Kunsthalle Stavanger w Norwegii, Museo de Arte Latinoamericano w Buenos Aires, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Contemporary Art Museum w St. Louis oraz na festiwalu filmowym Sundance. Jego prace znajdują się w kolekcjach San Francisco Museum of Modern Art, Fundacji Sztuki współczesnej DESTE w Atenach oraz w Hirshhorn Museum and Sculpture Garden w Waszyngtonie. Artysta mieszka i pracuje w Los Angeles.

Takeshi Murata, Second Nature
Od 9 czerwca do 28 lipca 2016 roku
Wernisaż: 9 czerwca 2016 roku, godzina 19.00
Kasia Michalski Gallery
Warszawa

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR