Jazz i poezja. Muzyczne eksperymenty podczas Festiwalu Miłosza

Koncert Shakespeare a capella odbędzie się 8 czerwca w Filharmonii Krakowskiej, gdzie Stanisław Soyka wraz z młodym zespołem wokalnym Cracow Singers przedstawią nową odsłonę projektu muzycznego Sonety Shakespeare’a. Interpretacja dzieł angielskiego dramaturga i poety to spotkanie jazzowej improwizacji ze sztuką wokalną. Za tym eksperymentem stoją Stanisław Soyka i kierujący formacją Cracow Singers Karol Kusz, który zaaranżował sonety na nowo, dla 16-osobowego zespołu i solisty.

„Soyka & Cracow Singers” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Soyka & Cracow Singers” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Już ponad 20 lat temu nagranie Sonetów stanowiło dla Soyki „krok naprzód w komponowaniu”. Sam kompozytor, opowiadając o projekcie, określił go jako „zderzenie nerwu muzyki klasycznej i nerwu muzyki jazzowej, co nie zawsze jest oczywiste, ale w tym wypadku powstało coś bardzo integralnego”. 400 lat po śmierci poety ze Stratfordu artyści zaśpiewają jego sonety a capella, by podobnie jak za czasów Szekspira wyróżnić najpiękniejszy z instrumentów – ludzki głos.

„Jazzformance” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Jazzformance” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zwieńczeniem poetyckiej podróży podczas 5. edycji Festiwalu Miłosza będzie koncert finałowy Jazzformance w ICE Kraków. Jazzformance to efekt współpracy pięciu wybitnych osobowości scenicznych: Radosław Krzyżowski (pomysł / głos), Bartłomiej Oleś (perkusja), Marcin Oleś (kontrabas), Piotr Orzechowski „Pianohooligan” (piano Fendera), Dawid Kozłowski „Davideo” (projekcje wideo), zainspirowanych poezją Witolda Wirpszy (Cząstkowa próba o człowieku, Agregaty). To kolejny projekt krakowskiej Fundacji Miasto Literatury, współorganizatora Festiwalu Miłosza. Jazzformance tworzy nową formę widowiska, które wychodzi naprzeciw wymogom zarówno współczesnej poezji, jak i nowoczesnej wrażliwości. Głos aktora recytującego poematy Witolda Wirpszy tworzy kolejną linię melodyczną spektaklu, a językowe eksperymenty poety stają się inspiracją dla muzyków jazzowych, których wirtuozeria opiera się na improwizacji i grze skojarzeń. Wybór tekstów Wirpszy przez muzyków młodego pokolenia świadczy o głębokim osadzeniu jego poezji we współczesnych kontekstach i jest hołdem dla poety, który podejmował artystyczne polemiki z Miłoszem i Herbertem.

Jazz i poezja. Muzyczne eksperymenty podczas Festiwalu Miłosza

Shakespeare a capella | Stanisław Soyka z Cracow Singers
8 czerwca 2016 roku
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Jazzformance 
12 czerwca 2016 roku
Centrum Kongresowe ICE Kraków

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR