Jazz i poezja. Muzyczne eksperymenty podczas Festiwalu Miłosza

Koncert Shakespeare a capella odbędzie się 8 czerwca w Filharmonii Krakowskiej, gdzie Stanisław Soyka wraz z młodym zespołem wokalnym Cracow Singers przedstawią nową odsłonę projektu muzycznego Sonety Shakespeare’a. Interpretacja dzieł angielskiego dramaturga i poety to spotkanie jazzowej improwizacji ze sztuką wokalną. Za tym eksperymentem stoją Stanisław Soyka i kierujący formacją Cracow Singers Karol Kusz, który zaaranżował sonety na nowo, dla 16-osobowego zespołu i solisty.

„Soyka & Cracow Singers” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Soyka & Cracow Singers” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Już ponad 20 lat temu nagranie Sonetów stanowiło dla Soyki „krok naprzód w komponowaniu”. Sam kompozytor, opowiadając o projekcie, określił go jako „zderzenie nerwu muzyki klasycznej i nerwu muzyki jazzowej, co nie zawsze jest oczywiste, ale w tym wypadku powstało coś bardzo integralnego”. 400 lat po śmierci poety ze Stratfordu artyści zaśpiewają jego sonety a capella, by podobnie jak za czasów Szekspira wyróżnić najpiękniejszy z instrumentów – ludzki głos.

„Jazzformance” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Jazzformance” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zwieńczeniem poetyckiej podróży podczas 5. edycji Festiwalu Miłosza będzie koncert finałowy Jazzformance w ICE Kraków. Jazzformance to efekt współpracy pięciu wybitnych osobowości scenicznych: Radosław Krzyżowski (pomysł / głos), Bartłomiej Oleś (perkusja), Marcin Oleś (kontrabas), Piotr Orzechowski „Pianohooligan” (piano Fendera), Dawid Kozłowski „Davideo” (projekcje wideo), zainspirowanych poezją Witolda Wirpszy (Cząstkowa próba o człowieku, Agregaty). To kolejny projekt krakowskiej Fundacji Miasto Literatury, współorganizatora Festiwalu Miłosza. Jazzformance tworzy nową formę widowiska, które wychodzi naprzeciw wymogom zarówno współczesnej poezji, jak i nowoczesnej wrażliwości. Głos aktora recytującego poematy Witolda Wirpszy tworzy kolejną linię melodyczną spektaklu, a językowe eksperymenty poety stają się inspiracją dla muzyków jazzowych, których wirtuozeria opiera się na improwizacji i grze skojarzeń. Wybór tekstów Wirpszy przez muzyków młodego pokolenia świadczy o głębokim osadzeniu jego poezji we współczesnych kontekstach i jest hołdem dla poety, który podejmował artystyczne polemiki z Miłoszem i Herbertem.

Jazz i poezja. Muzyczne eksperymenty podczas Festiwalu Miłosza

Shakespeare a capella | Stanisław Soyka z Cracow Singers
8 czerwca 2016 roku
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Jazzformance 
12 czerwca 2016 roku
Centrum Kongresowe ICE Kraków

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR