The Forty Part Motet

TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie zaprezentuje jedno z najważniejszych dzieł kanadyjskiej sztuki współczesnej, The Forty Part Motet autorstwa Janet Cardiff. Wernisaż wystawy odbędzie się 18 czerwca.

Janet Cardiff, „The Forty Part Motet”, Rideau Chapel, Narodowa Galeria Sztuki Kanady, 2001. Dzięki uprzejmości Narodowej Galerii Sztuki Kanady (źródło: materiały prasowe organizatora)

Janet Cardiff, „The Forty Part Motet”, Rideau Chapel, Narodowa Galeria Sztuki Kanady, 2001. Dzięki uprzejmości Narodowej Galerii Sztuki Kanady (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dzieło jest wariacją na temat Spem in Alium Nunquam Habui, utworu skomponowanego w latach 1556–1573 przez Thomasa Tallisa, renesansowego kompozytora angielskiego, wykonywaną przez Chór Katedralny w Salisbury. Składa się na nie 40 oddzielnie nagranych głosów, odtwarzanych przez 40 głośników, usytuowanych eliptycznie w przestrzeni hali głównej TRAFO. Głośniki są zestawione w 8 oddzielnych chórów pięciogłosowych (sopran, alt, tenor, baryton i bas).

Słuchając koncertu publiczność tradycyjnie siedzi naprzeciwko chóru. Prezentując tę pracę chciałabym, żeby publiczność mogła doświadczać dzieła z perspektywy jego wykonawców. Każdy chórzysta słyszy unikalną kombinację utworu muzycznego. Umożliwienie publiczności przemieszczania się w przestrzeni ułatwia jej bliski kontakt z głosami. Zabieg ten pozwala również na ukazanie utworu muzycznego jako zmieniającej się struktury. Jestem także zainteresowana sposobem, w jaki dźwięk może fizycznie konstruować przestrzeń niczym rzeźbę oraz tym jak widz może dokonywać wyboru trajektorii ruchu jednocześnie w przestrzeni fizycznej i wirtualnej – mówi Janet Cardiff.

Thomas Tallis był najbardziej wpływowym kompozytorem angielskim swojego pokolenia i do dziś jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów doby renesansu. Służył jako organista czterem angielskim monarchom – Henrykowi VIII, Edwardowi VI oraz królowym Marii i Elżbiecie – jako członek świty Kaplicy Królewskiej. Jednym z jego najwspanialszych utworów była kompozycja na czterdzieści części – osiem chórów i pięć głosów. Badacze spierają się o to, czy kompozycja była autoryzowana w 1573 roku na okoliczność celebracji Królowej Elżbiety I, czy też powstała w 1556 roku ku czci Królowej Marii z okazji z jej 40. urodzin.

Umieściłam głośniki w pokoju, ustawiając je po elipsie, tak aby słuchacz mógł naprawdę poczuć rzeźbiarską konstrukcję ut- woru Tallisa. Można słyszeć dźwięki przechodzące od jednego chóru do drugiego, przeskakujące wprzód i w tył, odbijające się od siebie, i w ten sposób doświadczać dojmującego uczucia uderzającej fali dźwięku w momencie, gdy śpiewają wszyscy chórzyści – dodaje Janet Cardiff.

Sprowadzenie pracy do Szczecina było możliwe dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Kanady w Polsce.

Janet Cardiff, The Forty Part Motet
(Wariacja na temat Spem in Alium Thomasa Tallisa 1556), 2001

Wystawa: Od 19 czerwca do 18 września 2016 roku
Wernisaż: 18 czerwca 2016 roku, godzina 18.00
Kuratorka: Marie-Eve Lafontaine
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR