• 2016-04-25

Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia

Do 12 czerwca MOCAK w Krakowie zaprasza na wystawę Maxa Pinckersa pt. Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia. Pokaz odbędzie się w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie 2016.

Max Pinckers, „Tota Maina”, z cyklu „Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia” © Max Pinckers (źródło: materiały prasowe organizatora)

Max Pinckers, „Tota Maina”, z cyklu „Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia” © Max Pinckers (źródło: materiały prasowe organizatora)

W ramach swojego najnowszego projektu Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia Max Pinckers wraz ze swoją partnerką Victorią Gonzalez-Figueras pojechał na cztery miesiące do Indii. Podjął tam próbę udokumentowania, uchwycenia, zainscenizowania oraz wydobycia na światło dzienne różnych aspektów miłości i małżeństwa.

Przeglądając gazety i kolorowe magazyny, oglądając filmy i włócząc się po ulicach miast, wyszukiwał obiekty, które wpisywały się w wybrany temat, takie jak pary w podróży poślubnej u podnóża Himalajów, mężczyźni na białych koniach, wiktorie (bryczki, którymi obwożeni są nowożeńcy), atelier fotograficzne, gdzie pary robią sobie pamiątkowe zdjęcia, osobliwe dekoracje z ceremonii ślubnych, wyrzucona na brzeg fotografia małżeństwa (którą po śmierci małżonków powierza się rzece, jezioru lub morzu), odrzucone zdjęcia z atelier w pobliżu Tadż Mahal i wiele innych. Fotografował również „papużki nierozłączki” (młodych zakochanych, którzy uciekli z domów, ponieważ rodziny były przeciwne ich związkowi ze względu na różnice kastowe lub religijne) oraz Love Commandos (organizację, która wspiera młodych uciekinierów).

Max Pinckers, „Rajnish i Pooja w schronisku prowadzonym przez Love Commandos”, nieujawniona lokalizacja, Indie, 2013, z cyklu „Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia” © Max Pinckers (źródło: materiały prasowe organizatora)

Max Pinckers, „Rajnish i Pooja w schronisku prowadzonym przez Love Commandos”, nieujawniona lokalizacja, Indie, 2013, z cyklu „Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia” © Max Pinckers (źródło: materiały prasowe organizatora)

Oglądamy piękne przedstawienia ludzi – jedne zainscenizowane, inne nie. Na przykład schronisko Love Commandos, które rozpoznajemy po niebieskich ścianach: ograniczona przestrzeń będąca odą do wolności. Na wspaniale oświetlonych fotografiach często możemy dostrzec odbicie flesza, to swego rodzaju dopisek, sygnatura, ale też widoczny dowód ingerencji fotografa. Mimo że temat jest starannie udokumentowany (w dużej mierze poza kadrem, dzięki materiałom wyszukanym lub przygotowanym przez amatorów, jak w serii Lotos), Pinckers poszukuje obrazów pozbawionych łatwych do rozpoznania elementów.

Interesuje go nie folklor czy różnice międzykulturowe, lecz uniwersalne dążenie do stworzenia obrazu idealnego i zrozumienia istoty piękna oraz kiczu, naszych pełnych ograniczeń form stylistycznych oraz emocji wywoływanych przez te obrazy. Młode pary marzące o ucieczce w bollywoodzkim stylu czy może tradycja, która przeradza się w sztampowe romanse… Sposób, w jaki życie i śmierć kryją się i odsłaniają w naszej relacji do obrazów.

Powyższy tekst to nieco przeredagowany fragment epilogu Photographs as Poems Hansa Theysa z książki Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty, opublikowanej przez Maxa Pinckersa własnym sumptem w 2014 roku.

Projekt Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia powstał na zamówienie Europalia International Arts Festival 2013.

Wystawa organizowana w ramach festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie 2016.

Max Pinckers, Czy zaśpiewają niczym krople deszczu, czy nie ugaszą mojego pragnienia
Od 22 kwietnia do 12 czerwca 2016 roku
Kurator: Lars Willumeit
Koordynatorzy: Joanna Gorlach, Martyna Sobczyk
Galeria Re
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR