• 2016-04-20

Żywe archiwa

Aneta Grzeszykowska, Dorota Buczkowska, Paweł Szypulski i Jakub Certowicz pod koniec kwietnia zaprezentują swoje nowe projekty – efekt rezydencji artystycznych w norweskich archiwach fotograficznych i pracy z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii. Wystawa Żywe archiwa otworzy się 27 kwietnia w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

Dorota Buczkowska, „Praktyczny poradnik przetwarzania uczuciowej burzy nad wodą”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dorota Buczkowska, „Praktyczny poradnik przetwarzania uczuciowej burzy nad wodą”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Żywe archiwa jest częścią złożonego i wielowątkowego projektu pt.: Długie życie fotografii, realizowanego przez Fundację Archeologia Fotografii. Kolejne elementy projektu przeprowadzają uczestników przez proces odkrywania archiwum fotograficznego. Jego ostatnim etapem są reinterpretacje dokonywane przez artystów współczesnych, którzy podejmują próbę alternatywnego spojrzenia na zbiory odwiedzanych instytucji. Archiwa to dla nich źródła niedopowiedzianych historii i punkt wyjścia do krytycznej i ironicznej refleksji. Wystawie towarzyszyć będą publikacje oraz spotkania autorskie.

Prace zaprezentowane przez Dorotę Buczkowską to przetworzone za pomocą interwencji graficznych fotografie archiwalne z County Archive of Sogn og Fjordane w Leikanger. W projekcie Praktyczny poradnik przetrwania uczuciowej burzy nad wodą artystka tworzy nowe znaczenia, zaburza porządek i nadaje jednostkowym, prywatnym historiom z przeszłości uniwersalny wymiar. Projekt jest kontynuacją, otwartego w 2012 roku, cyklu Rok w sanatorium.

Praca Anety Grzeszykowskiej oparta jest na fotografiach Wojciecha Zamecznika z archiwum Fundacji Archeologia Fotografii. Artystka wybrała zdjęcia, na których widzimy fragmenty kobiecej postaci: twarzy i ciała. Zdecydowała się poszerzyć obraz, pokazując to, co mogłoby być poza kadrem wyjściowych zdjęć. W tym celu fotografuje się sama, jednocześnie sugerując, że zdjęcie mogłaby zrobić modelka. Takie przeniesienie skłania do zadania pytań o relację modelka-artysta, proces budowania wizerunku i autokreację.

Na wystawie w PKiN pojawią się także prace Jakuba Certowicza, który dokumentuje różne formy archiwum i sposoby ich działania. Inspiracją dla tego projektu są fotograficzne zbiory w norweskim County Archive of Oppland oraz dotychczasowa praca artysty, podczas której miał okazję zetknąć się z polskimi instytucjami tego typu, prowadzonymi w bardzo odmienny sposób. Praca Certowicza stawia po raz kolejny pytania o ideę archiwum i sens jego funkcjonowania.

Paweł Szypulski, również odwołuje się do idei archiwum i przygląda się działalności artystów, kuratorów i osób zafascynowanych zbieraniem fotografii. Jego autoironiczny projekt obnaża różne powtarzalne strategie pracy twórczej z archiwami. Szypulski jest kuratorem i kolekcjonerem, m.in. autorem publikacji „Pocztówki z Auschwitz” zbudowanej z autorskiej kolekcji turystycznych pocztówek przedstawiających obóz Auschwitz-Birkenau. Kontakt ze zbiorami norweskiego Telemark Museum skłonił Szypulskiego, by przyjrzeć się schematom, jakim sam poddaje się podczas pracy.

Żywe archiwa
Od 27 kwietnia do 20 maja 2016 roku
Wernisaż: 27 kwietnia 2016 roku, godzina 19.00
Start imprezy muzycznej: 27 kwietnia 2016 roku, godzina 20.30, barStudio
Spotkania z artystami: 28 i 29 kwietnia 2016 roku
Pałac Kultury i Nauki w Warszawie (Sala Kisielewskiego)

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR