• 2016-04-12

Ariadna na Naxos

15 i 17 kwietnia na scenie Opery Krakowskiej będzie można zobaczyć spektakl Ariadna na Naxos Richarda Straussa z fantastycznym librettem Hugo von Hofmannsthala, w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka.

Magdalena Barylak, fot. Jacek Jarczok (źródło: materiały prasowe organizatora)

Magdalena Barylak, fot. Jacek Jarczok (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ariadna na Naxos to dzieło, które zaskakująco łączy sztukę wysoką – operę seria z żywiołem opery buffa. Realizując spektakl w 2012 roku, Opera Krakowska po raz pierwszy zmierzyła się z muzycznym wyzwaniem, jakim są dzieła Richarda Straussa. Spektakl został znakomicie przyjęty przez publiczność i krytyków.

Magdalena Barylak o swojej roli w Ariadnie na Naxos: „Ariadna jest moją trzecią z kolei partią Straussowską po Marszałkowej z Kawalera srebrnej róży i Żonie Baraka z Kobiety bez cienia, więc mam już spore doświadczenie w wykonywaniu muzyki tego kompozytora. Spektakl składa się z dwóch części: prologu, w którym gram Primadonnę i opery, w której już jestem tytułową Ariadną. Genialna konstrukcja tego utworu i zawarcie w nim teatru w teatrze daje śpiewakom możliwość pokazania maksimum swoich umiejętności zarówno aktorskich jak i wokalnych. Primadonna to rola komediowa, Strauss doskonale podkreśla jej charakter szybkimi przebiegami melodycznymi, harmonią i bardzo zróżnicowaną artykulacją. Po tym całym szaleństwie w Prologu następuje totalna przemiana. Primadonna wchodzi w rolę Ariadny. I tu zaczyna się dla mnie prawdziwe wyzwanie. W drugim akcie czyli operze pojawiają się dwie liryczne, o przepięknych, legatowych frazach i wymagające bardzo dużej skali głosu arie oraz trudny kondycyjnie, ze względu na czas trwania, bo ok. 30-minutowy duet z Bachusem. Mityczna Ariadna jest postacią dramatyczną, kobietą przepełnioną bólem tragicznej i niespełnionej miłości. Nie ma w niej niefrasobliwej powierzchowności. Są natomiast refleksja, melancholia oraz głębokie, prawdziwe uczucia, a przede wszystkim, niebiańsko piękna muzyka. Krakowskie przedstawienie, fenomenalnie wyreżyserowane przez Włodzimierza Nurkowskiego należy do moich ulubionych. Kreowanie partii Ariadny w tej realizacji daje mi ogromną radość i satysfakcję.”

Włodzimierz Nurkowski | Ariadna na Naxos
15 i 17 kwietnia 2016 roku
Opera Krakowska

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR