• 2016-04-08

Gdańska mapa pamięci

13 kwietnia 2015 roku zmarł Honorowy Obywatel Gdańska, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury – Günter Grass. W pierwszą rocznicę jego śmierci Gdańska Galeria Miejska otwiera wyjątkową wystawę – Günter Grass. Kolekcja Plus.

Rys. Günter Grass (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rys. Günter Grass (źródło: materiały prasowe organizatora)

Günter Grass jest najbardziej znany z tzw. Trylogii Gdańskiej, w której skład wchodzi Blaszany bębenek, Kot i mysz, Psie lata. Jednak poza twórczością literacką Grass ma w swoim dorobku liczne dzieła plastyczne: akwarele, grafiki i rzeźby. Odział Galerii – Gdańska Galeria Güntera Grassa posiada w swej kolekcji 141 dzieł plastycznych noblisty. Fundamentem kolekcji był dar Grassa przekazany Miastu Gdańsk w 2007 roku, złożony z 51 grafik i 6 rzeźb. Z okazji pierwszej rocznicy śmierci zaprezentujemy część kolekcji w unikatowym zestawieniu.

Ekspozycja ta jest próbą stworzenia dialogu pomiędzy spuścizną wyjątkowego twórcy z artystami z Trójmiasta, polegającego na przeplataniu wybranych dzieł pochodzących z kolekcji Güntera Grassa znajdującej się w Gdańskiej Galerii Miejskiej, z pracami współcześnie tworzących artystów. W rezultacie tego montażu powstało określone repertorium motywów, z których każdy artysta czerpie inspirację na swój własny sposób. Kuratorka wystawy, Marta Wróblewska, do dialogu z Grassem zaprosiła Alicję Buławską-Fankidejską, Magdę Hueckel, Władysława Jackiewicza, Katarzynę Jóźwiak–Moskal,  Jacka Kornackiego, Stanisława Nowodworskiego, Mariusza Otta, Macieja Raucha, Maćka Salamona,  Krzysztofa Wróblewskiego, Wojciecha Zamiarę, Marcina Zawickiego i Małgorzatę Żerwe.

Krzysztof Wróblewski, cykl „Krówki”, 2001 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Krzysztof Wróblewski, cykl „Krówki”, 2001 (źródło: materiały prasowe organizatora)

W tym zróżnicowanym pod względem mediów i temperamentów kalejdoskopie, możemy dostrzec pewne elementy wspólne, w postaci powracających motywów ikonograficznych tworzących na wystawie określone sekwencje tematyczne. Artyści przepracowują je na wielorakie sposoby, w zależności od intencji. Intrygujący dialog pokazuje nie tylko motorykę życia obrazów zarówno w historii powszechnej, w świadomości odbiorcy, ale także tworzy lokalną mapę ikonograficzną, wpisującą się w szersze konteksty dziejów sztuki.

Ta metoda zestawiania prac została zainspirowana Atlasem Mnemosyne Aby Warburga, w którym uczony z niespotykaną śmiałością zestawiał dawne wyobrażenia ze współczesnymi ilustracjami, wskazując jednocześnie na ciągłość określonych typów obrazowych i zmieniające się funkcje przedstawień.

Günter Grass. Kolekcja Plus
Od 13 kwietnia do 14 sierpnia 2016 roku
Wernisaż: 13 kwietnia 2016 roku, godzina 18.00
Gdańska Galeria Güntera Grassa

Dodaj komentarz