Konteksty fotograficzne

9 kwietnia Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie zaprasza na konferencję międzynarodową Wojciech Zamecznik – Konteksty fotograficzne towarzyszącą wystawie Foto-graficznie.

„Wojciech Zamecznik – konteksty fotograficzne”, zdjęcie (źródło: materiały prasowe organizatora)
„Wojciech Zamecznik – konteksty fotograficzne”, zdjęcie (źródło: materiały prasowe organizatora)

Konferencja towarzysząca wystawie ma przywołać szeroki, międzynarodowy kontekst twórczości polskiego artysty. Z jednej strony, składała się nań fotografia subiektywna, animowana w Europie przez Otto Steinerta, z drugiej — fotografia dokumentalna spod znaku wystawy Rodzina człowiecza Edwarda Steichena, ale także eksperymenty ze światłem László Moholy-Nagya.

Dzięki wystąpieniom wybitnych znawców tych tematów, a także udziałowi polskich specjalistów od fotografii okresu powojennego, na konferencji pojawi się kilka równolegle prowadzonych wątków, co pozwoli na pogłębione zrozumienie twórczości Zamecznika. Na tym tle przedstawiona zostanie historia pracy związanej z opracowaniem archiwum artysty, wystawa indywidualna Zamecznika w Zachęcie oraz projekt wystawy w Musée de l’Elysée w Lozannie.

Program konferencji:

  • 10.00–10.15 – wprowadzenie: Hanna Wróblewska (Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki), Karolina Ziębińska-Lewandowska (Musée national d’art moderne, Centre Pompidou, Paryż)
  • 10.15–10.45 – Piotr Rypson (Muzeum Narodowe w Warszawie) Berman: montażysta opozycji — montażysta władzy
  • 10.45–11.15 –  Kamila Leśniak (Muzeum Lubelskie w Lublinie) Rodzina człowiecza / The Family of Man w Polsce. Fotografia humanistyczna pomiędzy awangardą a propagandą
  • 11.15–11.45 – Matthiew Witkovsky (Art Institute Chicago) Znaki elementarne: pisanie jako medium w twórczości László Moholy-Nagya
  • 11.45–12.15 – Florian Ebner (Museum Folkwang Essen) Czysta kreacja fotograficzna w niemieckiej fotografii po II wojnie światowej. Powszechna propaganda i nieustające eksperymenty
  • 12.15 Dyskusja
  • 13.00–14.30 – przerwa
  • 14.30–15 – Karolina Ziębińska-Lewandowska (Musée national d’art moderne, Centre Pompidou, Paryż) Wojciech Zamecznik widziany poprzez archiwum
  • 15.00-15.30 – Anne Lacoste (Musée de l’Elysée, Lozanna) Wojciech Zamecznik: Fotografia pod każdą możliwą postacią
  • 15.30 – dyskusja

Wojciech Zamecznik (1923–1967) – grafik, fotograf, projektant wystaw, scenografii i stoisk handlowych. Był prekursorem artystycznego przetwarzania i wykorzystywania fotografii na użytek grafiki. Ukończył wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej. W latach 1945–1947 pracował jako projektant w Biurze Odbudowy Stolicy. W latach 1960–1967 prowadził Pracownię Projektowania Foto-graficznego na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, której program obejmował zagadnienia związane z wykorzystywaniem fotografii w projektowaniu graficznym, w późniejszym czasie także zagadnienia filmu animowanego. Należy do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu. Zaprojektował ponad 200 plakatów, wiele z nich zostało nagrodzonych na konkursach międzynarodowych. Autor funkcjonujących do dziś znaków graficznych, np. znaku Międzynarodowego Biennale Plakatu czy wydawnictwa Arkady. Interesował się filmem, zrealizował czołówki kilku filmów fabularnych i produkcji telewizyjnych, m.in. programu Pegaz.

Wojciech Zamecznik – Konteksty Fotograficzne, konferencja międzynarodowa
9 kwietnia 2016 roku, początek: godzina 10.00
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR