Kazimierz Kummer: proza odnaleziona

7 kwietnia o godz. 17.00 w Księgarni & Kawiarni Między Słowami w Lublinie Wydawnictwo Episteme organizuje spotkanie z fascynującą prozą Kazimierza Kummera (1934–1962), tragicznie zmarłego pisarza oraz dziennikarza prasowego i radiowego z Pomorza. O twórczości zapomnianego prozaika, porównywanego do Ernesta Hemingwaya, porozmawiają Aneta Wójciszyn-Wasil (Radio Lublin), dr Dorota Niedziałkowska i dr Ewa Smołka (Wydawnictwo Episteme).

Kazimierz Kummer, „Opowiadania i słuchowiska. Klatka” – okładka (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Kazimierz Kummer, „Opowiadania i słuchowiska. Klatka” – okładka (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Nie spiesz się, Estero z 1955 r. to jedno z debiutanckich opowiadań Kazimierza Kummera (1934–1962), utalentowanego, tragicznie zmarłego pisarza oraz dziennikarza prasowego i radiowego z Pomorza. Utwór jest jednym z 62 tekstów zebranych w tomie prozy Opowiadania i słuchowiska. Klatka, który ukazał się nakładem lubelskiego Wydawnictwa Episteme ze wstępem Tomasza Burka. Publikacji towarzyszy płyta CD z 11 słuchowiskami wyemitowanymi na antenie Rozgłośni Bydgoskiej Polskiego Radia.

Książka zawiera niepublikowane utwory Kummera pochodzące z archiwum domowego autora, jego teksty publikowane w prasie lokalnej i ogólnopolskiej z lat 50. i 60. oraz wznowienie powieści Klatka określanej jako „najwybitniejsza polska powieść o wrześniu 1939”. Klatka to powieść osnuta na kanwie wydarzeń historycznych: bydgoskiej krwawej niedzieli oraz losów Kazimierza Zabłockiego, szanowanego obywatela Chojnic. Główny bohater, żołnierz rezerwy, w obliczu klęski militarnej i odwrotu polskich wojsk desperacko stara się przeciwstawić rozgardiaszowi. Zostaje uwięziony i wykorzystany przez Niemców w celach propagandowych: obwożą go po Pomorzu w klatce jako polską bestię, mordercę volksdeutschów. Powieść Kummera nie jest jednak pamiętnikiem ani zbeletryzowanym reportażem historycznym. Autor wykorzystał jedynie zdarzeniową fakturę faktów, bo interesował go los człowieka sprowadzonego do schematu moralitetu. Andrzej Kijowski w recenzji wydawniczej Klatki porównywał utwór Kummera do Louis-Ferdinanda Céline’a Podróży do kresu nocy; Tomasz Burek wskazywał na fascynację Hemingwayem (wybrane motywy Komu bije dzwon).

Estera wiedziała, że najzdradliwszy jest mroźny ranek wlewający w żyły senność. Podchodziła do przedmieść Warszawy. Nogi ledwo się wlokły, głowa opadała ze znużenia na piersi, powieki zamykały się ciężkie jak dzwony. Żeby choć chwileczkę usiąść na śniegu, przymknąć oczy, zdjąć z ramion tobół, zasnąć. Przelewa się ołowiem w żyłach krew, ciężeją ręce, bólem wżerają się w ciało pasy tobołka. Estera siada i czuje, jak coś niewymownie słodkiego rozchodzi się po ciele, jak zaczyna odpływać powoli, tracić czucie zimna i zmęczenia. Jest dobrze, bardzo dobrze. I nagle słyszy jakby zza gęstej mgły krzyk Rachel i cichy płacz Sabinki. Rozwiera powieki, wstaje, chce rozprostować ściśnięte w kułak palce i nie może. Nie czuje niczego, ani zimna, ani ciepła, ani przyjemnego dotyku karakułowego kołnierza futra. Palce zdrewniały, stały się obce. Za kilka minut całe jej ciało byłoby takie obce.

(fragment opowiadania Nie spiesz się, Estero)

Książka zainaugurowała nową serię wydawniczą Odnalezione, poświęconą polskim pisarzom i poetom współczesnym, zapomnianym lub mniej znanym, wartościowym artystycznie i poznawczo – zasługującym na uwagę czytelników.

Kazimierz Kummer, Opowiadania i słuchowiska. Klatka
Spotkanie: 7 kwietnia 2016 roku, godz. 17.00
Księgarnia & Kawiarnia Między Słowami w Lublinie
Organizator: Wydawnictwo Episteme

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR