Rzeczy

21 kwietnia Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego zapraszają na wystawę Rzeczy, kuratorowaną przez Agnieszkę Chojnacką.

Anna Orlikowska „Lost in the Beauty” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Orlikowska „Lost in the Beauty” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Rzeczy to przytłaczająca ogromem swojej pojemności kategoria. W miejscach takich jak Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne szczególnie mocno doświadczamy obszerności i różnorodności nieożywionej materii, którą sklasyfikować można pojęciem „rzeczy”. Wystawa Rzeczy to historia o znaczeniu rzeczy, która opowiadana jest przez nie same: zarówno przez prace współczesnych artystów, jak i przez przedmioty z bogatych zbiorów archeologicznych, etnograficznych i numizmatycznych Muzeum.

Rzeczy są nam potrzebne z wielu względów. Przede wszystkim praktycznych, jako pomoc w organizacji tego, co nieprzypadkowo nazywamy rzeczywistością. Rzeczy to także komunikaty, dowody, materialne fragmenty przywołujące myśli i idee. Choć w większości nietrwałe jak każda materia, bywają konserwowane jako nośniki pamięci po ich twórcach lub właścicielach. Odzwierciedlają nasze zainteresowania i pozycję społeczną, stają się przedmiotem pożądania, ale potrafią także przytłoczyć.

Marta Pszonak, „Googol” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marta Pszonak, „Googol” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Obecnie świat rzeczy wydaje się coraz bardziej złożony, a ich produkcja rośnie wraz z liczbą ludzi na świecie. Rzeczy są też coraz szybciej konsumowane, coraz częściej zmieniają lokalizację i coraz gwałtowniej się starzeją. Stają się zbędne i jako śmieci często też pozostają w ruchu. Dzieje się tak, ponieważ rzeczy są dziś siłą napędową globalnej ekonomii.

Udoskonalane w „wyścigu zbrojeń” światowych koncernów, stają się coraz bardziej zaawansowane, a niektóre dosłownie integrują się z naszym ciałem: Maszyny z końca XX wieku sprawiły, że różnica między naturalnym a sztucznym, umysłem a ciałem, samorozwojem a konstrukcją stała się na wskroś dwuznaczna. Nasze maszyny są niepokojąco żywotne, a my sami jesteśmy przerażająco bezwładni” – pisała Donna Haraway w Manifeście Cyborga (1985). Wobec tych wyzwań rozszerzenie humanistycznej troski na byty nieludzkie stało się ważnym intelektualnym wyzwaniem.

Rzeczy
Od 21 kwietnia do 16 maja 2016 roku
Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR