• 2016-03-17

Podsumowanie wystawy Eduardo Chillidy Brzmienia

Ekspozycja Eduardo Chillidy Brzmienia zorganizowana przez Europejską Stolicę Kultury 2016 we wnętrzu galerii Awangarda BWA Wrocław dobiegła końca. Wystawa odniosła frekwencyjny sukces, goszcząc przez trzy miesiące ponad osiem i pół tysiąca widzów. Wielu z nich odwiedziło galerię kilkakrotnie. To tylko pokazuje, że projekt, który odbył się dzięki ESK Wrocław 2016 cieszył się olbrzymim powodzeniem.

Eduardo Chillida, „Grasse”, fot. Hans Spinner, 1984 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Eduardo Chillida, „Grasse”, fot. Hans Spinner, 1984 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Również oba zrealizowane w ramach wystawy wydarzenia dla dzieci i rodziców zorganizowane przez duet 3D czyli Dizajn Dla Dzieci gościły maksymalną liczbę uczestników. Kolejnym elementem programu skierowanym do widzów były otwarte oprowadzania po wystawie, pomagające zrozumieć jej zamysł i trudniejsze treści – wzięło w nich udział ponad 1500 osób. Trudno o lepsze potwierdzenie tego, jak bardzo wrocławianie zainteresowali się Chillidą i jego dziełami. Codziennie galerię wypełniały zorganizowane grupy ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz studenci nie tylko wrocławskiego ASP. Do grupy odbiorców włączone zostały także osoby nie zawsze mające możliwość obcowania ze sztuką. Wraz z Fundacją Perennitas przygotowano audiodeskrypcję do wystawy. Celem przedsięwzięcia było umożliwienie odbioru dzieł sztuki światowego artysty osobom niewidomym i niedowidzącym. Projekt ten był konsultowany z samymi zainteresowanymi, dając im możliwość uczestniczenia w wydarzeniu. Efekt to niemal dwugodzinna wycieczka po świecie form i dźwięków, z której chętnie skorzystało ponad dziesięć osób.

Katalog „Eduardo Chillida. Brzmienia” (źródło: materiały prasowe)

Katalog „Eduardo Chillida. Brzmienia” (źródło: materiały prasowe)

Ważnym elementem stał się wydany przez Biuro Festiwalowe Impart, organizatora ESK Wrocław 2016, polsko-angielski oraz angielsko-hiszpański katalog towarzyszący wystawie. Zawiera on fotografie prezentowanych na wystawie prac artysty, a także rysunki i zdjęcia rodzinne z archiwum rodziny Chillida-Belzunce. Znajdziemy w nim teksty autorstwa historyków sztuki i muzykologów: Inés R. Artola, Pedro Ordóñez Eslava i Germán Gan Quesada; syna artysty Ignacio Chillida oraz Nausica Sánchez z Fundacji Eduardo Chillida-Pilar Belzunce. Pozycja ta cieszy się dużym zainteresowaniem wśród odwiedzających galerię, dodatkowo na spotkaniu promującym katalog, które poprowadził Michał Libera, zjawiło się aż 80 osób zainteresowanych związkami muzyki i rzeźby.

Natomiast finisaż wystawy przybrał formę muzycznego spaceru. Na zaproszenie kuratorki wystawy Ines Artoli oraz ESK Wrocław 2016 w galerii Awangarda zagrali artyści z kwartetu saksofonowego Sigma Project, akordeonista Iñaki Alberdi oraz ich goście z Polski Iwo Jedynecki (akordeon) i Radosław Mysłek (txalaparta). Wszystko zostało przygotowane specjalnie na tę okazję i dla przestrzeni  galerii Awangarda BWA Wrocław przez kompozytora José M. Sánchez-Verdú.

Organizatorzy wystawy mają nadzieję, że na długo pozostanie ona w świadomości nie tylko wrocławian, ale też wszystkich, który chociaż raz mogli zanurzyć się w mroku przestrzeni galerii, zaprojektowanej przez duet Matosek/Niezgoda, i kontemplować tam dzieła najważniejszego baskijskiego artysty XX wieku.

Projekt zrealizowany w ramach programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Eduardo Chillida, Brzmienia
Od 15 stycznia do 13 marca 2016 roku
Kuratorzy: Inés R. Artola, Ignacio Chillida
Organizator: Europejska Stolica Kultury 2016
Współorganizatorzy: Narodowe Forum Muzyki, Biuro Festiwalowe Impart, Fundación Eduardo Chillida – Pilar Belzunce, BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej
Galeria Awangarda BWA Wrocław

Dodaj komentarz