• 2016-03-10

Miarka za miarkę. Opowieść o władzy i moralności

To jedna z najbardziej przewrotnych sztuk Szekspira; łączy polityczny thriller z okrucieństwem, ironią i czarnym humorem. Dramat w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego reżyseruje Oskaras Koršunovas. „To opowieść o władzy, jej dramacie i absurdach. Szekspir pyta, czy rządzący mogą być sprawiedliwi i moralni, czy też wykorzystują moralność, by zdobyć i sprawować władzę” – mówi reżyser. Premiera 2 kwietnia na Scenie im. Gustawa Holoubka Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.

„Miarka za miarkę”, reż. Oskaras Koršunovas, fotografia z próby (źródło: materiały prasowe)

„Miarka za miarkę”, reż. Oskaras Koršunovas, fotografia z próby (źródło: materiały prasowe)

Źle się dzieje w Wiedniu, moralny upadek i korupcja paraliżują kraj. Książe Vincencjo przekazuje władzę w ręce namiestnika. Angelo, by uzdrowić państwo, kręci na mieszkańców bicz z paragrafów – więzienia szybko zapełniają się skazanymi. Jednym z nich jest Claudio, oczekujący wyroku śmierci za spłodzenie nieślubnego dziecka. Vincencjo powraca w przebraniu mnicha i obserwuje rozwój sytuacji.

Reżyser o spektaklu:

Sztuki Szekspira mają w sobie uniwersalne matryce, które można przystosować do współczesności. Dzięki temu, paradoksalnie, uzyskujemy często bardziej aktualny obraz rzeczywistości niż w literaturze współczesnej. Obraz, który pozwala nam uświadomić sobie skalę naszej teraźniejszości, bo jest pokazany poprzez najważniejsze mechanizmy rządzące światem. Na ogół nie czujemy teraźniejszości, żyjemy przyszłością lub przeszłością. Misją teatru jest uświadomienie nam, co dzieje się tu i teraz. Teatr nadaje teraźniejszości sens, a Szekspir idealnie do tego pasuje. Przez jego pryzmat oglądam dzisiejszy świat.

Siłą Szekspira jest również umiejętność podwójnego kodowania – poprzez świetne opowieści pokazuje nam prawdy o człowieku i świecie. Dramaty Szekspira, mimo upływu lat, są ciągle żywe, bo pisał je w trakcie prób, z zespołem teatralnym i uwzględnieniem oczekiwań widzów.

Miarka za miarkę to opowieść o władzy, jej dramacie i absurdach. Podstawowa kwestia to opozycja: władza a moralność. Szekspir pyta, czy rządzący mogą być sprawiedliwi i moralni, czy też wykorzystują moralność, by zdobyć i sprawować władzę. Myślę, że to dziś w Polsce, ale nie tylko, bardzo aktualne pytania. Mechanizmy sprawowania władzy nie zmieniły się od czasów Szekspira; stały się bardziej subtelne, zmieniły się idee, które za nią stoją, ale to nie zmieniło istoty władzy. Po prostu dziś władza jest bardziej przypudrowana.

Oskaras Koršunovas – wystawia m.in. na Litwie, we Francji i Włoszech, w Rosji, Szwecji, Polsce i Norwegii. Jest zdobywcą wielu nagród za reżyserię (m.in. First Fringe i Herald Angels w Edynburgu, Europe Theatre Prize for New Realities, nagrody na Festiwalu Kontakt w Toruniu, nagrody dla najlepszego reżysera sezonu w Norwegii i na Litwie). W 1998 roku założył Teatr Oskarasa Koršunovasa, w którym repertuar jest oparty na współczesnym dramacie i klasyce. Stworzył własny, rozpoznawalny język sceniczny. Interesuje go teatr, który odbija teraźniejszość, a czasem również przepowiada przyszłość i ostrzega.

Reżyseria: Oskaras Koršunovas
Scenografia: Gintaras Makarevičius
Kostiumy: Aneta Suskiewicz
Muzyka: Antanas Jasenka
Obsada: Adam Ferency / Sławomir Grzymkowski, Przemysław Stippa (aktor Teatru Narodowego), Martyna Kowalik, Agnieszka Warchulska, Janusz R. Nowicki, Krzysztof Szczepaniak, Zdzisław Wardejn, Mateusz Weber, Kinga Suchan (gościnnie), Anna Szymańczyk, Agnieszka Roszkowska, Tomasz Budyta, Piotr Bulcewicz (gościnnie), Zbigniew Dziduch (gościnnie), Michał Podsiadło, Mariusz Wojciechowski, Łukasz Wójcik (gościnnie), Maciej Wyczański, Marcin Sztabiński

Miarka za miarkę
Premiera: 2 kwietnia 2016 roku
Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy

Dodaj komentarz