• 2016-03-10

O kulcie Elvisa na deskach Teatru Nowego w Poznaniu

Cudowny chłopak z amerykańskiego Południa – z bezczelnym uśmiechem i gitarą – podbija świat. Ma wszystko: talent, wygląd i menadżera, który uczyni go Królem. Pierwszą międzynarodową gwiazdą totalną. I chociaż nie śpiewa i nie mówi o najważniejszych problemach lat 60. i 70. XX wieku – feminizmie, wojnie w Wietnamie, segregacji rasowej – jego piosenki stają się hitami. Wkrótce Elvis prywatny i Elvis na scenie zlewają się w jedną bezideową masę, z której każdy może wyrzeźbić Króla, o jakim marzy.

„Elvis”, reż. Michał Siegoczyński, fot. Jakub Wittchen (źródło: materiały prasowe)

„Elvis”, reż. Michał Siegoczyński, fot. Jakub Wittchen (źródło: materiały prasowe)

Sid Vicious mawiał: „Żyj szybko, umrzyj młodo i pozostaw po sobie przystojnego trupa”. Elvis zamienia bunt na cekinowy kostium szansonisty, bezpowrotnie traci szansę na członkostwo w „Klubie 27”, tyje… Mimo to wciąż jest na szczycie. 16 sierpnia 1977 roku umiera w łazience w Graceland i staje się nieśmiertelny. Bo Presley to nie piosenkarz. To religia. Pierwsze przykazanie jej wyznawców brzmi zaś: „Przed Elvisem nie było niczego”.

Objawienia Elvisa powtarzają się regularnie w różnych częściach świata. Fani „Króla” wierzą, że Elvis-Jezus objawia się, by dać ludzkości dowód na to, że hasła „Elvis jest Królem” czy „Elvis żyje” nie tracą na aktualności. Jest w tym przerażającą prawidłowość, doprowadzająca miliony fanów do szaleństwa objawień, tych na wzór Chrystusa, Matki Boskiej czy świętych kościoła.

Te objawienia, mimo że z różnych lat i różnych części świata, mówią o tym samym. Elvisolodzy i ludzie głęboko wierzący czują się wyjątkowo, czują się „osobami wybranymi”, dlatego podobizna Elvisa na szybie, na toście, na drzewie, żelazku, skale staje się relikwią nawiązującą kontakt ze swoimi wyznawcami.

Reżyseria: Michał Siegoczyński
Dramaturgia: Magdalena Zaniewska
Scenografia: Maja Skrzypek
Kostiumy: Justyna Kuchta (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Maja Skrzypek
Muzyka i aranżacje: Dominik Strycharski
Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
Projekcje wideo: Krzysztof Blok
Współpraca choreograficzna: Alisa Makarenko
Obsada: Karolina Głąb, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Anna Mierzwa, Marta Szumieł, Martyna Zaremba, Janusz Andrzejewski, Grzegorz Gołaszewski, Michał Kocurek, Mariusz Puchalski, Mariusz Zaniewski

Elvis
Premiera: 5 marca 2016 roku
Kolejne spektakle: 6, 8, 9, 10, 25, 26 marca 2016 roku
Teatr Nowy w Poznaniu

Dodaj komentarz