Tadeusz Kantor. Marioneta. Odsłona trzecia w Cricotece

Cricoteka zaprasza na kolejną z czterech części wystawy poświęconej twórczości Tadeusza Kantora. Jej oś stanowią obiekty teatralne, które – uzupełnione innymi elementami – ukazują najważniejsze idee teatru Kantora. Prezentowane obiekty, rekwizyty, szkice oraz fotografie dają pełny obraz następujących po sobie etapów jego rozwoju. Ogromna spuścizna, jaką pozostawił artysta, została skomentowana w krótkich formach filmowych towarzyszących wystawie.

Tadeusz Kantor, „Grabiec, Goplana, Balladyna”, projekt do spektaklu „Balladyna”, lata 80., Kolekcja A, depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie (źródło: materiały organizatora)

Tadeusz Kantor, „Grabiec, Goplana, Balladyna”, projekt do spektaklu „Balladyna”, lata 80., Kolekcja A, depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie (źródło: materiały organizatora)

W ramach nowej odsłony wystawy zobaczymy obiekty prezentujące poszczególne etapy twórczości Tadeusza Kantora, znane już z jej poprzednich części. Etap Teatru Informel zobrazują rekonstrukcje scenicznych przedmiotów ze spektaklu W małym dworku (1961) – obiekty Szafa – interior imaginacji oraz Dzieci w wózku na śmieci. Praca Kąpiącą się przypomni idee Teatru Happeningowego, a Klasa szkolna – dzieło zamknięte otworzy prezentację Teatru Śmierci. Te dwa etapy zostaną również zilustrowane przez nowe obiekty: Maszynę tortur (Kurka Wodna, Teatr Happeningowy, 1967), Łóżko i manekina Wuja Józefa – Księdza (Wielopole, Wielopole, Teatr Śmierci, 1980) i obiekty Pręgierze (Niech sczezną artyści, Teatr Śmierci, 1985). Obok Pręgierzy znajdą się unikalne zdjęcia podmalowane przez Tadeusza Kantora akrylem.

Trzecią odsłoną wystawy organizatorzy zachęcają do namysłu nad obecnym w sztuce Tadeusza Kantora napięciem pomiędzy żywym aktorem a jego atrapą. W manekinie zakorzenione jest poczucie śmierci, ale jednocześnie umożliwia on jej przekroczenie. Zdaniem Kantora życie można wyrazić tylko poprzez jego brak, poprzez pustkę, atrapę. Mamy nadzieję, że prezentowane na wystawie prace odsłonią różnorodność – a często i pozorną sprzeczność – znaczeń zawartych w tak ważnej dla twórczości Tadeusza Kantora figurze marionety.

Tadeusz Kantor. Odsłona trzecia. Marioneta
Od 16 lutego 2016 roku do 29 stycznia 2017 roku
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie

Dodaj komentarz