• 2016-02-19

Przepisy domowe – Golem – czytanie performatywne

24 lutego Teatr Żydowski zaprasza na trzecie już z kolei czytanie performatywne w ramach projektu Przepisy domowe. Tym razem na warsztat trafi dramat Golem Halperna Lejwika, napisany w 1921 roku. To sztuka oparta na żydowskiej legendzie o golemie – istocie utworzonej z gliny na kształt człowieka, ale pozbawionej duszy i zdolności mowy. Dramat reinterpretuje Mateusz Pakuła, a reżyserem czytania jest Jędrzej Piaskowski. Wystąpią aktorzy Teatru Żydowskiego: Mariola Kuźnik, Piotr Sierecki, Barbara Szeliga, Jerzy Walczak.

„Przepisy domowe” – „Golem” – czytanie performatywne, plakat projektu Dawida Ryskiego (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Przepisy domowe” – „Golem” – czytanie performatywne, plakat projektu Dawida Ryskiego (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przepisy domowe to eksperyment Teatru Żydowskiego w Warszawie, polegający na próbie uwspółcześnienia teatralnej klasyki żydowskiej, którego pomysłodawcą i kuratorem jest Mike Urbaniak. Sztuki w nowych wersjach mają swoje czytania na scenie Teatru Żydowskiego w sezonie 2015/2016. Pięć wybranych sztuk przepisuje pięcioro dramatopisarzy i dramatopisarek: Michał Kmiecik, Magda Fertacz, Tomasz Śpiewak, Mateusz Pakuła i Marta Guśniowska. Czytania z aktorami Teatru Żydowskiego reżyserują: Agata Baumgart, Gosia Wdowik, Jędrzej Piaskowski, Magda Szpecht i Tomasz Szczepanek.

Do tej pory odbyły się dwa czytania: 28 października 2015 roku Mirełe Efros. Żydowska królowa Lear na podstawie Jakuba Gordina w interpretacji Michała Kmiecika i reżyserii Agaty Baumgart oraz 9 grudnia 2015 roku Pussy Acosta. Wizerunek własny na podstawie sztuki Uriel Akosta Karla Gutzkowa w interpretacji Magdy Fertacz i reżyserii Gosi Wdowik. Projekt odbywa się w ramach obchodów 65-lecia Teatru Żydowskiego w Warszawie. Kolejne czytania będą miały miejsce w kwietniu i czerwcu.

Lejwik Halpern urodził się w 1888 roku w Igumeniu w Cesarstwie Rosyjskim (dzisiejsza Białoruś). Był poetą i dramatopisarzem tworzącym w języku jidysz. Wychował się w biednej i pobożnej rodzinie. Za swoje zaangażowanie w działalność lewicowego Bundu, został zesłany na Syberię, skąd w 1912 roku zbiegł do Stanów Zjednoczonych, gdzie napisał m.in. tłumaczoną na wiele języków i wystawianą na całym świecie sztukę Golem. Zmarł w 1962 roku w Nowym Jorku.

Mateusz Pakuła jest dramatopisarzem i dramaturgiem; ukończył dramaturgię na Wydziale Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Jest laureatem Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i trzykrotnym finalistą tego konkursu oraz laureatem i wielokrotnym finalistą Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Był nominowany to Talentów Trójki (nagrody Programu III Polskiego Radia) i Gwarancji Kultury (nagrody TVP Kultura). Wydał cztery zbiory dramatów: Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnychKowboj Parówka i trzy inne sztukiNa końcu łańcuchaPanoptikos. Jego sztuki wystawiane są w teatrach całej Polski i tłumaczone na angielski, niemiecki, czeski, hiszpański i ukraiński.

Jędrzej Piaskowski jest studentem V roku Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, studiował także muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Pisał m.in. do „Dwutygodnika” i „Ruchu Muzycznego”. Był asystentem Michała Borczucha i Mai Kleczewskiej. Jego debiutancki spektakl Versus Rodriga Garcii wygrał w 2015 roku plebiscyt publiczności na najlepszy spektakl Sceny Debiutów Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu oraz V edycję Forum Młodej Reżyserii w Krakowie, gdzie za reżyserię Jędrzej Piaskowski otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz zaproszenie do debiutu w TR w Warszawie. W tym sezonie w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu wyreżyserował Dożynki polskiej piosenki.

Przepisy domowe Golem czytanie performatywne
24 lutego 2016 roku
Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie

Dodaj komentarz