• 2016-02-04

Niemiecki romantyzm: życie jako metafizyczna przemiana w Operze na Zamku w Szczecinie

Opera da camera to nazwa nowego cyklu recitali wokalnych, odbywających się od stycznia w sali kameralnej im. J. Nieżychowskiego Opery na Zamku w Szczecinie. Najbliższy koncert (16 lutego) Niemiecki romantyzm: życie jako metafizyczna przemiana, uświetni występ Agaty Schmidt i Marka Ruszczyńskiego.

„Niemiecki romantyzm: życie jako metafizyczna przemiana” – koncert w ramach cyklu „Opera da Camera”, plakat proj. A. Pełechaty (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Niemiecki romantyzm: życie jako metafizyczna przemiana” – koncert w ramach cyklu „Opera da Camera”, plakat proj. A. Pełechaty (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sala kameralna to nowa przestrzeń koncertowa w Operze na Zamku, która została uroczyście otwarta 26 listopada 2015 roku w ramach Dni Nowego Otwarcia. Podczas comiesięcznych koncertów zaprezentują się publiczności młodzi, niezwykle utalentowani, ale już uznani polscy śpiewacy operowi, stojący u progu wielkich karier na światowych scenach. Wigmore Hall, Barbican Hall, Berlin Philharmonie, Musikverein w Wiedniu, Carnegie Hall, Covent Garden, paryskie Opéra Garnier i Opéra Bastille – to tylko kilka miejsc, w których występowali nasi artyści. Każdy z nich, przy akompaniamencie fortepianu, zaproponuje autorski wieczór złożony z utworów pochodzących z różnych epok muzycznych i obszarów geograficznych. W programach znajdą się kompozycje od baroku do XX wieku, wykonywane w języku polskim, czeskim, rumuńskim, rosyjskim, francuskim, niemieckim i włoskim, bardzo zróżnicowane pod względem charakteru i przystępne dla szerokiej publiczności.

W programie: Pieśni Liszta, Schumanna, Wolfa i Brahmsa

Agata Schmidt jest mezzosopranistką, tegoroczną laureatką II nagrody Grand Prix de l’Opera w Bukareszcie. W sezonie 2015/16 można usłyszeć ją w recitalach pieśni Johannesa Brahmsa i Dymitra Szostakowicza oraz w roli Clairon na scenach Bastille i Garnier, debiutuje także z Orchestra National de Paris w Maison de la Radio France w Rosamunde Franza Schuberta. Jako członek L’Atelier Lyrique Opery Bastille debiutowała w głównej roli Orfeusza w legendarnej produkcji Piny Bausch Orpheus und Euridike w Opera Garnier, po której nagrodzona zostala dwiema prestiżowymi nagrodami Prix L’AROP i Prix Cercle Carpeaux dla najlepszego młodego śpiewaka 2014 roku. Jeszcze w trakcie studiów na bydgoskiej Akademii Muzycznej rozpoczęła swoją przygodę z repertuarem pieśniarskim i w nim została doceniona na wielu konkursach m. in: VII Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego (II nagroda), XVII Miedzynarodowym Konkursie Kameralnym im. K. Bacewicza (III nagroda), XVI Miedzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Sari i nagroda za najlepsze wykonanie cyklu pieśni.

Marek Ruszczyński jest pianistą. Pobierał edukację muzyczną pod kierunkiem Prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Gdańsku. Dorastał w epoce schyłku komunizmu i ścierania się kulturalnych wpływów romantycznego Wschodu z oświeconym Zachodem. Jako dziecko, Marek zdobył liczne nagrody krajowe, a w wieku 17 lat zajął trzecie miejsce w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Andorze. W wielu 19 lat otrzymał nagrodę polskiego Ministerstwa Kultury i Edukacji za osiągnięcia muzyczne oraz nagrodę Klubów Rotary w Gdańsku i Brukseli dla najlepszego maturzysty pośród szkół artystycznych Polski północnej. Marek studiował akompaniament wokalny w GSMD pod okiem Ronana O’Hora’y i Rudolfa Piernay’a, gdzie otrzymał również Gold Medal Accompanist Prize w latach 2009 i 2011. Kolejnym sukcesem Marka było zdobycie Prix de Piano w Nadia and Lili Boulanger International Voice-Piano Competition w 2012 w Paryżu.  Po ukończeniu GSMD, szkolił się z pomocą licznych uznanych artystów takich jak Christa Ludwig i Dietrich Fischer-Dieskau. Marek jest uczestnikiem programów Samling Artis i Britten-Pears Young Artist oraz absolwentem Academie Musicale de Villecroze. Dzięki wsparciu otrzymanemu od Opera Awards Foundation, Marek szkolił się jako repetytor fortepianowy w National Opera Studio w Londynie. Występował w licznych salach koncertowych w Europie, w tym między innymi w Wigmore, Barbican, Berlin Philharmonie, Musikverein w Wiedniu oraz Carnegie Hall w Nowym Jorku. Wśród angaży artysty są również recitale wokalne w Paris Opera de Bastille pod kierownictwem Marilyn Horne, stanowisko oficjalnego akompaniatora na kursach mistrzowskich Teresy Berganzy w Acedemie Musicale de Villecroze oraz coach językowy podczas inscenizacji Króla Rogera w Royal Opera House w Londynie.

Niemiecki romantyzm: życie jako metafizyczna
16 lutego 2016 roku
Opera na Zamku w Szczecinie

Dodaj komentarz