Rysunki Smandka

4 lutego w Galerii Starter w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy Rysunki Michała Smandka. Znajdą się na niej fotografie oraz rzeźby artysty.

Michał Smandek, „Knife Work” z serii „Manual Rest”, Khongoryn Els, Gobi, Mongolia, 2014  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Smandek, „Knife Work” z serii „Manual Rest”, Khongoryn Els, Gobi, Mongolia, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prowadzenie linii, dzielenie płaszczyzn, tworzenie znaczeń to podstawowe i pierwotne funkcje rysowania. Rysunek techniczny czy szczegółowy rysunek realistyczny to techniki trudne, wymagające umiejętności i doświadczenia, ale rysowanie automatyczne, bazgranie, kreślenie wielokrotnych linii i kręgów w trakcie spotkań, rozmów telefonicznych, czekania to czynność powszechna, często wynikająca nie ze świadomego gestu, ale z naturalnych potrzeb ekspresji, opanowywania emocji, pozostawania w aktywności.

W swoich najnowszych pracach Michał Smandek konfrontuje ze sobą dzieło sztuki i naturę. Artysta obiera dwie skrajne metody twórcze jako równoległe i współistniejące – dokumentuje znalezione przejawy zjawisk przyrodniczych, których efekty dają wrażenie świadomego działania oraz ingeruje w krajobraz w sposób tak subtelny i delikatny, że nie sposób rozpoznać czy mamy do czynienia z dziełem człowieka czy natury.

Zatarcie granicy między wykonywaniem a dokumentowaniem, pozwala spojrzeć na powstały znak bardziej obiektywnie – nie wiedząc nic o intencji, celowości czy świadomości potencjalnego twórcy gestu możemy poruszać się tylko w zakresie formalnej rozmowy o rysunku, jaki powstał na piasku. Smandek pośrednio postuluje tym samym możliwość odrzucenia współczesnej tendencji nadmiernego wytwarzania przedmiotów jako dzieł sztuki na rzecz obserwacji i zawłaszczania na własne potrzeby sytuacji o wysokim współczynniku sztuki.

Oprócz dokumentowania rysunków przyrody (wytworzonych z pomocą lub bez samego autora) Smandek proponuje również maszyny do rysowania i wykreślania linii w przestrzeni. Wykorzystując ciężkie materiały, ich właściwości oraz zasady fizyczne tworzy rzeźby, które sytuują się pomiędzy narzędziem do kreślenia a rysunkiem samym w sobie. Tym razem ingerencja autora jest czytelna i oczywista, jednak nie byłaby możliwa bez naturalnych zjawisk fizycznych, które utrzymują faktyczny kształt znaku.

Na wystawę składają się: seria fotografii Radius Work (Sahara, Maroko), fotografia Knife Work (Gobi, Mongolia) i fotografia Rhombus (Khenifiss, Maroko) – składowe projektu Manual Rest – oraz rzeźby Napinacz, Ciężko pracujący i Półrysownik.

Michał Smandek, Rysunki
Od 4 do 27 lutego 2016 roku
Wernisaż: 4 lutego 2016 roku, godzina 19.00
Galeria Starter
Warszawa

Dodaj komentarz