Kolekcji ciąg dalszy…

Do marca w Muzeum Miasta Łodzi będzie można oglądać wystawę Kolekcji ciąg dalszy… Wystawa na pięciolecie Galerii Mistrzów Polskich. Malarstwo i rysunek ze zbiorów Krzysztofa Musiała.

Stanisław Szukalski, „Autoportret” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Szukalski, „Autoportret” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przypadający 22 października 2015 roku jubileusz pięciolecia funkcjonowania Galerii Mistrzów Polskich stał się pretekstem do zaprezentowania innych prac z kolekcji Krzysztofa Musiała, którego zbiór polskiej sztuki przedwojennej obejmuje dziś około 250 obrazów, 50 rysunków i kilkanaście rzeźb. Większość z nich znajduje się od 2010 roku na stałej wystawie w Muzeum Miasta Łodzi, jednak w ostatnich latach kolekcjoner dokupił kolejne dzieła: obrazy (olejne, gwasze, akwarele na płótnach, tekturze, papierze) i rysunki (pastele, wykonane węglem, tuszem, ołówkiem, kredką, flamastrem, w technikach mieszanych – na papierze) z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Dwa z nich – Narzeczona Artysty przy lampie – nastrojowa miniatura Konrada Krzyżanowskiego oraz ekspresyjny szkic Wioślarze Leopolda Gottlieba – wzbogaciły Galerię Mistrzów Polskich, zaś 30 kolejnych eksponatów pokazujemy na czasowej wystawie jubileuszowej w Aneksie, która jest dopełnieniem, ale i merytorycznym rozszerzeniem depozytu.

Autorzy prezentowanych prac to Mistrzowie znani z Galerii, tacy jak: Konrad Krzyżanowski, Tadeusz Makowski, Leopold Gottlieb, Alfons Karpiński, Wacław Wąsowicz, Tymon Niesiołowski, czy Zygmunt Waliszewski, ale też artyści, których twórczości na wystawie stałej brakuje: Bronisława Rychter-Janowska, Stanisław Kamocki, Apoloniusz Kędzierski, Stanisław Eleszkiewicz, Jan Cybis, Marek Włodarski i inni. Ich dzieła wpisują się w 15 tematycznych działów Galerii, co podkreśla pogrupowanie prac w Aneksie według gatunków artystycznych i podejmowanych motywów – od autoportretów i portretów przez akty, pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe, po motywy animalistyczne i studia roślin.

Warto zwrócić uwagę na obrazy i rysunki nasuwające ciekawe porównania z dziełami z Galerii, jak Autoportret Zygmunta Mekesa, wczesny Autoportret Zygmunta Waliszewskiego, rysunkowy Akt Tymona Niesiołowskiego czy martwe natury Alfonsa Karpińskiego. Prawdziwym kolekcjonerskim rarytasem jest kubizująca scenka rodzajowa Malarz i model Tadeusza Makowskiego, narysowana rok przed śmiercią artysty, ciekawie dopowiadająca cztery rysunki tegoż autora prezentowane w dziale: Droga do koncepcji ostatecznej. Szkice. Z kolei lokalnym wątkiem ekspozycji jest rysunek urodzonego w Łodzi Bolesława Stawińskiego, który w groteskowy sposób sportretował kolegę z Grupy Krakowskiej – Leopolda Lewickiego. Natomiast nastrojowy Autoportret pochodzącego z Warty pod Sieradzem Stanisława Szukalskiego przypomnieć ma polskiej publiczności malarza i rzeźbiarza, który odniósł sukces w Stanach Zjednoczonych, a jego prace znajdują się w prywatnych kolekcjach amerykańskich np. rodziny di Caprio.

Bolesław Cybis, „Widok Kazimierza”, 1925 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bolesław Cybis, „Widok Kazimierza”, 1925 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Zgromadzone dzieła reprezentują różne nurty i stylistyki polskiej sztuki przedwojennej – od realizmu szkoły monachijskiej i młodopolskiego symbolizmu przez międzywojenny koloryzm, postimpresjonizm École de Paris, nurt dekoracyjny, bazującą na tradycji dawnych mistrzów twórczość Bractwa św. Łukasza, po poszukiwania kubistyczne czy surrealistyczne. Dopełniają one obraz rodzinnej twórczości sprzed 1945 roku, wciąż fascynującej dla miłośników sztuki, badaczy i kolekcjonerów prywatnych.
Tekst: Monika Nowakowska

Kolekcji ciąg dalszy… Wystawa na pięciolecie Galerii Mistrzów Polskich. Malarstwo i rysunek ze zbiorów Krzysztofa Musiała
Do marca 2016 roku
Muzeum Miasta Łodzi
Aneks Jednego Mistrza

Dodaj komentarz