Partytura na głosy zwierzęce

9 stycznia w toruńskim CSW zaprezentowany zostanie projekt jednej z najciekawszych polskich artystek, Elżbiety Jabłońskiej, która postanowiła przełożyć dźwięki zwierząt z bydgoskiego zoo na zapis muzyczny, wykonywany przez chór. Wydarzenie, skierowane nie tylko do melomanów, ale przede wszystkim fanów oryginalnych zjawisk muzyczno-artystycznych, towarzyszy wystawie Za ścianą, która prezentuje wybrane prace z kolekcji CSW.

Elżbieta Jabłońska, „Partytura na głosy zwierzęce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Elżbieta Jabłońska, „Partytura na głosy zwierzęce” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Projekt Partytura na głosy zwierzęce, którego pomysłodawczynią jest Elżbieta Jabłońska, polega na próbie przeniesienia dźwięków wydawanych przez zwierzęta żyjące w bydgoskim ogrodzie zoologicznym na zapis muzyczny. Utwór, opracowany przez kompozytora Marcina Gumielę, powstały na postawie pomruków, buczenia, wycia, skomlenia czy skowytu różnych gatunków zwierząt, przeznaczony jest do wykonywania przez członków Chóru Akademickiego UTP im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy, występujących pod batutą dyrygentki Agnieszki Sowy.

Partytura na głosy zwierzęce skłania do refleksji nad relacjami między ludźmi a przyrodą. Projekt odnosi się do specyfiki miejskich ogrodów zoologicznych, która sprawia, że żyjące tam zwierzęta – wyrwanie ze swojego naturalnego środowiska – zaczynają funkcjonować według reguł ustalanych ludzi. Bliskie współistnienie z człowiekiem powoduje, że nabierają one charakterystycznych cech i nowych zachowań. Budzi to także u zwierząt ogromne emocje, które objawiają się w postaci wydawanych przez nie odgłosów. Porównać je można do utworów chóralnych, wielogłosowych, o wyjątkowo bogatej melodyce i zmiennym natężeniu dźwięku.


Partytura na głosy zwierzęce
ma nie tyle imitować odgłosy przedstawicieli fauny, ile interpretować je za pośrednictwem głosów ludzkich, akcentując jednocześnie emocjonalny wymiar form zwierzęcej komunikacji. Nawiązując do idei rozpisanego na głosy utworu chóralnego, Elżbieta Jabłońska przenosi aspekty związane ze światem natury w bliższy współczesnemu człowiekowi obszar kultury. Emocje udzielające się słuchaczowi w trakcie wykonywania Partytury… pozwalają mu zbliżyć się do ich źródła, jakim jest zetknięcie się zwierzęcia z człowiekiem.

Elżbieta Jabłońska – urodziła się w 1970 roku. Mieszka w Kozielcu. W latach 1990–1995 studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 1996 roku pracuje w Zakładzie Rysunku UMK w Toruniu. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. W jej dorobku znajdują się działania długofalowe oparte na współpracy z instytucjami kultury i publicznością, projekty aktywizujące różne środowiska oraz próby kuratorskie. Twórczość Jabłońskiej wpisywana jest często w obręb sztuki feministycznej czy postfeministycznej, choć artystka unika tak jednoznacznego przypisania. Tworzy głównie instalacje, fotografie, performance oraz działania czasowo-przestrzenne. Wykorzystując i przekształcając popkulturowe stereotypy i klisze kobiecości prowadzi przepełnioną ironią grę z rolami społecznymi przypisanymi kobiecie, a jednocześnie – z mechanizmami instytucji sztuki. Poddaje też refleksji zaangażowanie społeczne artystów (cykl Pomaganie) oraz bada relacje semantyczne, niepokoi widza nieadekwatnością formy i treści językowego zapisu (neony).

Elżbieta Jabłońska, Partytura na głosy zwierzęce
9 stycznia 2016 roku, godzina 18.00
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR