• 2015-12-08

Spektakl. Elektronika

Między 3 a 13 grudnia Słuchalnia przygotowała dla uczestników prawdziwą kulminację wydarzeń muzycznych. Na koniec festiwalu przyszedł czas na syntezę wątków spektaklu i elektroniki w muzyce Prasquala oraz Karlheinza Stockhausena.

Prasqual, fot. Matthias Baus (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prasqual, fot. Matthias Baus (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stockhausen to jedna z najbardziej wyrazistych postaci II awangardy, twórca pierwszych wybitnych utworów elektroakustycznych lat 50., lecz także osadzonego w swoistej, autorskiej mitologii monumentalnego cyklu oper na każdy dzień tygodnia, który zakończył już w wieku XXI. W twórczość tej niezwykłej osobowości wprowadzą 2 wykłady Moniki Pasiecznik, krytyczki i teoretyczki muzyki, autorki książki o Stockhausenie:

  • 3 grudnia, o 18.00 w LabSenie CSW Spirala, rotacja, ekspansja. Muzyczna symbolika Karlheinza Stockhausena.
  • 10 grudnia, o 18.00 w Czytelni: Od happeningu do „muzyki scenicznej”. Inori Karlheinza Stockhausena.
Echa Stockhausenowskiego myślenia o muzyce jako rytuale oraz upodobanie do stosowania elektroniki i gestu, ruchu odnajdujemy w muzyce Prasquala, na którego osobisty kontakt z niemieckim kompozytorem wywarł niemały wpływ. Będzie okazja, by na własne o czy (i uszy) się o tym przekonać na autorskim koncercie elektroniki z oper Prasquala, gdzie wykonany będzie między innymi Rytuał miłości na dwóch tańczących saksofonistów i elektronikę – fragment opery Architektura światła (11 grudnia, 20.00, LabSen CSW). Następnego dnia – 12 grudnia w samo południe odbędzie się spotkanie z Prasqualem (Czytelnia CSW), zaś o 19.00 w LabSenie na żywo legendarne arcydzieło Stockhausena: Inori na tancerza/mima i orkiestrę (projekcja z taśmy) w wykonaniu Prasquala (projekcja dźwięku) i Agnieszki Kuś (taniec), która prawykonywała ten utwór w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Będzie okazja doświadczyć na żywo połączenia muzyki i rytualnego gestu wkomponowanego w symbolikę modlitewną (słowo inori znaczy po japońsku modlitwa). Znowu zagrają leitmotivy Słuchalni: spektakl i elektronika, wcielone w tej niezwykłej kompozycji.
Blok Prasqualowsko-Stockhausenowski zamknie dyskusja najważniejszych polskich znawców twórczości niemieckiego kompozytora – będzie można posłuchać głosów na jej temat w niedzielę, 13 grudnia w Czytelni CSW.
Ale to nie koniec wydarzeń Słuchalni – jeszcze tego samego dnia odbędą się dwa ciekawe koncerty. O 17.00 w LabSenie CSW Bartek Koziak zagra klasyczny XX- wieczny repertuar na wiolonczelę solo, w tym także hannah Dobromiły Jaskot na wiolonczelę i live electronics. A o 19.30 w Dworze Artusa oczekiwany przez polskie środowisko muzyczne koncert prawykonań zamówień kompozytorskich zespołu Kwadrofonik – tegorocznego laureata Paszportu Polityki w kategorii Muzyka Poważna. Renomowanemu zespołowi towarzyszyć będzie sopranistka Barbara Kinga Majewska (ostatnio znana z roli Kławdii w operze Czarodziejska Góra Mykietyna). Światowe prapremiery będą miały tego wieczoru nowe kompozycje Mikołaja Laskowskiego (tegorocznego laureata prestiżowej rekomendacji na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Tallinie) oraz Katarzyny Szwed. Będzie można usłyszeć również kompozycje Wojtka Blecharza i Sławomira Wojciechowskiego, napisane specjalnie dla zespołu, który nie tylko wirtuozowsko interpretuje zamówione przez siebie utwory, ale coraz bardziej konsekwentnie inspiruje i animuje rozwój młodej muzyki nowej.
Słuchalnia – muzyczne znaki czasu
Od 3 do 13 grudnia 2015 roku
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Dodaj komentarz