• 2015-12-01

Poskromienie złośnicy w Teatrze Wielkim

Jeden z najwybitniejszych choreografów XX wieku John Cranko uznał, że natury ludzkie są wieczne, a w tym konkretnym przypadku nie ma lepszej metody niż ta, którą zastosował Petruchio wobec Katarzyny. I przypomina nam o niej w swojej arcykomedii baletowej, która weszła do klasycznego kanonu repertuarowego czołowych scen świata – Poskromienie złośnicy. Po latach wchodzi też do repertuaru Teatru Wielkiego w wykonaniu artystów Polskiego Baletu Narodowego.

„Poskromienie złośnicy” – plakat Adama Żebrowskiego według zdjęcia udostępnionego przez Stuttgart Ballet z Sue Jin Kang w roli Katarzyny (źródło: materiały organizatora)

„Poskromienie złośnicy” – plakat Adama Żebrowskiego według zdjęcia udostępnionego przez Stuttgart Ballet z Sue Jin Kang w roli Katarzyny (źródło: materiały organizatora)

Tworząc ten balet w Stuttgarcie, Cranko miał w zespole swoje dwie wielkie muzy: wybitną aktorkę baletową Marcię Haydée i jej doskonałego partnera, wirtuoza tańca Richarda Craguna. Zbudował więc wizerunki choreograficzne Katarzyny i Petruchia z ich osobowości i mistrzostwa, z którymi zawsze muszą się równać kolejni wykonawcy tego baletu, gdziekolwiek jest wystawiany. Zresztą nie tylko z nimi, bo jest w tym przedstawieniu do wypełnienia talentami kilka innych postaci komicznych, takich jak Bianka czy jej wielbiciele – Lucentio, Hortensio i Gremio – którzy również mają szansę zawalczyć o powodzenie u publiczności. Słowem, ten balet jest nie tylko okazją do popisu tanecznego solistów, ale też – jak rzadko który – wdzięcznym polem do znakomitych kreacji aktorskich

Prace nad realizacją choreografii Johna Cranko prowadzi z Polskim Baletem Narodowym dwoje baletmistrzów: brytyjska choreolog Jane Bourne i były pierwszy solista Baletu Stuttgarskiego, wielokrotny wykonawca roli Petruchia, polski tancerz Filip Barankiewicz. Muzykę baletu, skomponowaną przez Kurta-Heinza Stolzego na tematach z sonat Domenico Scarlattiego, wykona orkiestra TW-ON, z którą pracuje kanadyjska dyrygentka Judith Yan, rodem z Hongkongu. Scenografię i kostiumy Elisabeth Dalton odtwarzają pracownie Teatru Wielkiego pod nadzorem Steena Bjarke i Diany Eckmann. W pierwszej serii przedstawień w partii Katarzyny wystąpią na przemian Yuka Ebihara i Mai Kageyama, a rolę Pertruchia przygotowują Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko i Paweł Koncewoj.

Poskromienie złośnicy
Premiera: 27 listopada 2015 roku
Kolejne spektakle: 1, 2 grudnia 2015 roku
Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie

Dodaj komentarz