• 2015-12-01

Heiner Müller – 20. rocznica śmierci

Od 4 do 6 grudnia w Instytucie Grotowskiego będzie prezentowany spektakl Mauzer. Sztuka pokazywana jest w ramach II Sezonu Mistrzów Świat miejscem prawdy. Z kolei 5 grudnia z okazji 20. rocznicy śmierci Müllera odbędzie się spotkanie Przestrzeń wspomnień. Wszystko to dla upamiętnienia dwudziestej rocznicy śmierci pisarza.

„Mauzer”, reż. Theodoros Terzopoulos, fot. Johanna Weber (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Mauzer”, reż. Theodoros Terzopoulos, fot. Johanna Weber (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mauzer w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa to nietypowa rozprawa, której głównymi bohaterami są A i B – skazani na karę śmierci kaci na usługach rewolucji. Jest to spektakl na podstawie dramatu Heinera Müllera. To sztuka polityczna uważana za kluczowe dzieło Müllera. Zajmuje istotne miejsce na mapie współczesnego dramatu. Biorąc za punkt wyjścia historyczny kontekst wojny domowej między bolszewikami a zwolennikami władzy cara, Müller snuje rozważania na temat etyki rewolucji, dogmatyzmu ideologii, upadku znaczenia życia ludzkiego i porażki komunizmu. Postacie dostają się w tryby machiny produkującej katów i stanąć muszą twarzą w twarz z przemocą, która prędzej czy później okazuje się owocem każdej rewolucji. Tytułowy mauzer jest bronią, za pomocą której zarówno buntownicy, jak i zwycięzcy wykonują egzekucje. Jednocześnie symbolizuje on koniec zbrodni, śmierć i machinę wojenną.

Idąc w ślad za Müllerem, chcieliśmy w naszym przedstawieniu pokazać moment utraty przyjętej miary, który może zrodzić zarówno bohaterów, jak i zbrodniarzy. Tekst Müllera w dzisiejszej epoce upadku wszelkich wartości etycznych i powszechnej komercjalizacji może ujawnić swoje zbawcze działanie, jeśli tylko dotrze się do jego samego sedna. Wymaga to dogłębnej analizy i ciężkiej pracy na próbach, wielu pomysłów i inspiracji, Mauzer bowiem to coś więcej niż tylko dramat polityczny o radzieckiej wojnie ojczyźnianej. Owszem, w jego centrum znajduje się rewolucja październikowa i wywołana przez nią wojna domowa, ale obejmuje on także wszystkie wojny domowe, nawet tę między instynktem i racjonalnością, obrazującą elementarny konflikt między Apollem a Dionizosem – stwierdza Terzopoulos.

Theodoros Terzopoulos to przewodniczący Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, pracował w wielu teatrach zagranicznych, m.in. w Teatro Olimpico w Vicenzy, Teatrze na Tagance w Moskwie. Gościł na licznych międzynarodowych festiwalach i współpracował z wybitnymi aktorami z całego świata.

Heiner Müller urodził się w 1929 roku w Eppendorf w Saksonii. W 1945 roku został przymusowo wcielony do armii, walczył na froncie i przebywał jako więzień w amerykańskim obozie jenieckim. W 1951 roku opublikował swoje pierwsze wiersze i artykuły. Trzy lata później wstąpił do Stowarzyszenia Pisarzy Niemieckich (Deutscher Schriftsteller-Verband, DSV). Jako niezależnie myślący marksista nie cieszył się poparciem komunistycznego rządu Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Oskarżano go o „pesymizm historyczny” i ostatecznie wyrzucono z DSV. Jednak już wtedy jego twórczość zaczęła zyskiwać popularność w Niemczech Zachodnich i na całym świecie.

W spektaklu występują: Jolanta Góralczyk, Przemysław Wasilkowski, Przemysław Błaszczak oraz młodzi aktorzy: Jan Hussakowski, Marcin Misiura i Bartosz Bielenia.

Ponadto 5 grudnia o godz. 17.00 w Sali Kinowej Instytutu Grotowskiego odbędzie się spotkanie Przestrzeń wspomnień poświęcone Heinerowi Müllerowi z okazji 20. rocznicy jego śmierci. Udział w spotkaniu wezmą Theodoros Terzopoulos oraz Frank Raddatz. Spotkanie poprowadzi Jarosław Fret.

Mauzer
4 i 6 grudnia 2015 roku
Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

Dodaj komentarz