Walka o ogień

4 grudnia Galeria Szara Kamienica w Krakowie zaprasza na wernisaż wystawy finalistów konkursu Fundacji Grey House. Wśród nich znaleźli się: Przemysław Branas, Norbert Delman, Adam Laska, Krzysztof Maniak oraz Justyna Orłowska.

Norbert Delman, „B.C.P.S.”, 2014 (źródło: materiały projektowe organizatora)

Norbert Delman, „B.C.P.S.”, 2014 (źródło: materiały projektowe organizatora)

Przyszła zima. Powiało estetycznym chłodem i zmroziło część sceny artystycznej do szpiku kości. Formalizm bywa jednak niezmiernie nudny, tym bardziej, że gdzieś pod warstwą gęsiej skórki tli się potrzeba działań, które wyjdą poza zgrabne abstrakcyjne kompozycje, ocierając się o żar schowany pod zastygłą powierzchnią lawy. Potrzeba żywiołu!

Tegoroczne rozdanie zaproponowane przez jury Konkursu Fundacji Grey House to piątka artystów, którym od chropowatych powierzchni lodowców i gładkich niefiguratywnych płócien zdecydowanie bliżej do błota, tchnienia lasu i neotribalistycznych masek. Każda z postaw prezentowanych na wystawie to strategia angażująca z taką intensywnością temat, jak opisujący go język form. W oziębłej atmosferze współzawodnictwa przyjdzie im konkurować o, nomen omen, egzotyczną palmę pierwszeństwa.

Wróćmy jednak do filmu z 1981 roku, skąd zaczerpnięty został tytuł wystawy. Przerysowany obraz epoki tygrysów szablozębnych i rudych kanibali bardziej niż o prehistorii opowiada o tym, jak 35 lat temu wyobrażaliśmy sobie zaranie ludzkości – umorusani jaskiniowcy nurzają się w krwi i błocie, walcząc z naturą o sprawy ostateczne.

Przemysław Branas, „Maska erekcyjna”, 2014 (źródło: materiały projektowe organizatora)

Przemysław Branas, „Maska erekcyjna”, 2014 (źródło: materiały projektowe organizatora)

W sztuce piątki artystów biorących udział w wystawie można znaleźć wyraźne podobieństwo, polegające na wyprowadzaniu tematu swoich działań poza bezpieczny obszar sztuki. Wiele z tych eskapad za swój cel obiera naturę, która pozornie oswojona i niegroźna, staje się tłem dla działań performatywnych i rzeźbiarskich. Justyna Orłowska prezentuje korzeń będący kluczowym elementem jej performance’u opartego na pogańskim rytuale postrzyżyn. W obiektach Adama Laski obserwujemy inteligentną rozgrywkę – zabawę w naśladowanie – w której to, co naturalne, staje się sztuczne, a to, co sztuczne, nabiera organicznego charakteru. W przypadku prac Krzysztofa Maniaka mamy do czynienia z medytacyjnymi video-haiku, wtopieniem autora w spokojny krajobraz lasu. Prace Norberta Delmana i Przemka Branasa to obiekty, za którymi kryją się niepokojące działania i funkcje: ogromna bryła stearyny będąca wynikiem długotrwałego performance’u oraz maska, której zastosowanie najlepiej sprawdza się w protestującym tłumie.

Walka tocząca się w tym konkursie nie ma ostatecznego charakteru. Nie bez znaczenia pozostaje jednak to, że biorący w nim udział twórcy w swoich działaniach odwołują się do sił i zjawisk stojących poza kategoriami artystycznymi. W czasie chłodnego formalizmu potrzebny jest bowiem żywioł, co rozpali umysły i poniesie zarzewie sztuki daleko poza jej granice!

Finaliści: Przemysław Branas, Norbert Delman, Adam Laska, Krzysztof Maniak, Justyna Orłowska

Jury: Adam Mazur, Małgorzata Mleczko, Ewa Łączyńska-Widz, Łukasz Ronduda, Stanisław Ruksza oraz prezes Fundacji – Krystyna Axmann

Walka o ogień
Wystawa w ramach konkursu Fundacji Grey House
Od 5 grudnia 2015 roku do 8 stycznia 2016 roku
Wernisaż: 4 grudnia 2015 roku, godzina 20.00
Spotkanie z finalistami: 4 grudnia 2015 roku, godzina 18.00
Kurator: Piotr Sikora

Dodaj komentarz