• 2015-11-28

Marian Hemar i jego dramaty na 250-lecie teatru publicznego w Polsce

Dwie miniatury teatralne Mariana Hemara to dwa zupełnie różne momenty w życiu Chopina. Oba obszary, dramat i muzyka, są ściśle ze sobą związane, dlatego też Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje czytanie Kosmopolity i Umowy Mariana Hemara z muzyką na żywo, będące finałem rocznego cyklu Chopin na 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Dramaty czytać będą Piotr Ligenza, Jacek Poniedziałek i Marta Marzęcka. Wydarzenie będzie miało miejsce 1 grudnia w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie.

„Kosmopolita”, „Umowa” – czytanie dramatów (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Kosmopolita”, „Umowa” – czytanie dramatów (źródło: materiały prasowe organizatora)

W Kosmopolicie poznajemy kompozytora podczas pierwszych tygodni emigracji. W skąpanym w deszczu Wiedniu przepełniony nadziejami Chopin boleśnie zderza się z nieprzyjazną rzeczywistością: zmaga się z samotnością w obcym kraju, bezskutecznie wyczekuje listów z ojczyzny, w której dopiero co wybuchło powstanie listopadowe. Przede wszystkim jednak doświadcza na własnej skórze upokarzającej walki o przetrwanie, próbując zarobić jakiekolwiek pieniądze na życie. Umowa przenosi nas z kolei do Paryża kilkanaście lat później. Znajdujący się u szczytu sławy Chopin nie może opędzić się od oznak uwielbienia salonów i ciągłych propozycji wydawców. Do swojego mieszkania zaprasza walczącego z biedą i odrzuceniem Cypriana Norwida. Pozornie niewinne spotkanie szybko zamienia się w pełną niedomówień, ambicjonalną grę.

Marian Hemar, satyryk i dramatopisarz, był zainteresowany zarówno chwilami odurzającego sukcesu Chopina, jak i momentami kryzysu, pozwalającymi odsłonić zupełnie inne oblicze kompozytora. Z charakterystycznym dla siebie humorem i lekkością, Hemar pokazuje Chopina jako ofiarę społecznych oczekiwań, poddaną ciągłej presji sukcesu. Dzięki takiemu spojrzeniu Kosmopolita i Umowa to wciąż aktualny dyptyk o sytuacji artysty w świecie ciągłej konsumpcji, a także wnikliwa satyra na bezwzględny rynek sztuki.

Piotr Ligienza – jest absolwentem krakowskiej PWST. Grał m.in. w Teatrze Starym w Krakowie i Teatrze Rozmaitości, od 2007 roku jest aktorem Teatru Powszechnego w Warszawie występuje m.in. w spektaklach Lalka. Najlepsze przed nami, Wojna i pokój oraz Klara. Został nominowany do nagrody Feliksy Warszawskie.

Jacek Poniedziałek – jest absolwentem PWST w Krakowie, zadebiutował w Teatrze im. Słowackiego, od 1992 roku stale współpracuje z Krzysztofem Warlikowskim, od 2008 r. jest aktorem Nowego Teatru. Ceniony również jako tłumacz i reżyser (Szklana menażeria Tennessee Williams, Teatr im. J. Kochanowskiego, Opole).

Marta Marzęcka – jest absolwentką PWST we Wrocławiu oraz aktorka Teatru Banialuka, Teatru Capitol oraz Teatru Żelaznego. Za dokonania nagrodzona Złotą Maską – nagrodą Marszałka Województwa Śląskiego. Jest też laureatką Konkursu Piosenki Aktorskiej w Koszalinie.

Opieka reżyserska: Szymon Waćkowski
Oprawa muzyczna: Natalia Czekała
Obsada: Piotr Ligienza, Jacek Poniedziałek, Marta Marzęcka

Kosmopolita, Umowa Mariana Hemara
1 grudnia 2015 roku, godzina 18.00,
Muzeum Fryderyka Chopina, Warszawa

Dodaj komentarz