• 2015-11-27

Świat po apokalipsie. Instalacja Post-Apocalypsis w Bydgoszczy

Od 28 listopada do 15 grudnia w Teatrze Polskim w Bydgoszczy prezentowana będzie instalacja Post-Apocalypsis, nagrodzona kilka miesięcy temu Złotym Medalem na 13. Praskim Quadriennale. Wernisaż zaplanowano w dzień finału konkursu Klasyka Żywa, którego rozstrzygnięcie ma być jednocześnie symbolicznym świętem klasyki w polskich teatrach.

„Post-Apocalypsis”, Teatr Polski w Bydgoszczy – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Post-Apocalypsis”, Teatr Polski w Bydgoszczy – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prezentacja Post-Apocalypsis w Bydgoszczy będzie dopiero drugą prezentacją w kraju – wcześniej instalacja gościła w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Do prac nad Post-Apocalypsis zaangażowano badaczy, programistów, kompozytorów, projektantów i architektów. Fakt oparcia się w tak znacznym stopniu na wspólnym procesie twórczym reprezentantów różnych dziedzin został dostrzeżony i doceniony przez jury 13. Praskiego Quadriennale – największego na świecie wydarzenia wystawienniczego poświęconego projektowaniu przestrzeni – na którym Polska otrzymała pierwszy od 36 lat Złoty Medal. W uzasadnieniu werdyktu zwrócono uwagę między innymi na „interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej, odzwierciedlający współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią”.

Wyprodukowana przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego instalacja Post-Apocalypsis projektuje współczesną wizję świata sieciowego i globalnego, stąd podtytuł bydgoskiej prezentacji: przestrzeń jako ekosystem. Widzowie wkraczają bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych zagrożeń i katastrof na Ziemi (Czarnobyl, Los Alamos, Fukushima). Aktualizowane na bieżąco dane poddawane są artystycznemu przetworzeniu poprzez sonifikację – w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność.

Obiektami ekspozycji są drzewa, które po przytknięciu do nich dowolnej części ciała „przemawiają” zniekształconymi fragmentami tekstów polskich romantyków. Bezpośrednią inspiracją dla instalacji był spektakl Jerzego Grotowskiego Apocalypsis cum figuris, jedno z najważniejszych przedstawień XX wieku. Z myślą o przestrzeni w Bydgoszczy, a wcześniej we Wrocławiu, dobudowana została specjalna membrana, która tworzy idealnie równą płaszczyznę, a w tym wypadku wyznacza ściany instalacji.

Instalacja jest nieaktywna do momentu wejścia do niej, później zaczyna wymagać od widzów aktywności, skupienia, wysiłku, samodzielnego montażu bodźców walczących ze sobą nawzajem o dominację. Prezentowana instalacja jest jakby pewną wizją świata po apokalipsie, w którym wszystkie relacje pomiędzy uczestnikami tej samej przestrzeni (…) zaczynają być negocjowane na nowo – wydarza się więc w relacjach pomiędzy człowiekiem, naturą i technologią – tłumaczyła Agnieszka Jelewska, kuratorka wystawy.

Kuratorka: Agnieszka Jelewska
Projektant przestrzeni: Jerzy Gurawski i ARPA (Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego)
Experience designer: Michał Krawczak
Sound designer: Rafał Zapała
Interaction designer: Paweł Janicki
Producent wykonawczy: Anna Galas-Kosil (Instytut Teatralny),
Koordynator: Edyta Zielnik (Instytut Teatralny).

Post-Apocalypsis
Od 28 listopada do 15 grudnia 2015 roku
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Dodaj komentarz