Niewidzialny Pawilon

Niewidzialny Pawilon to cykl wydarzeń poświęconych sztuce współczesnej i kulturze Haiti.

„Niewidzialny Pawilon” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Niewidzialny Pawilon” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wydarzenia zostały zaplanowane na czas, gdy zamyka się tegoroczne Biennale w Wenecji, wchodzą one w dialog zarówno z projektem prezentowanym w Pawilonie Polskim (Joanna Malinowska i C.T. Jasper, Halka/Haiti 18°48’05”N 72°23’01”W”), jak i z faktem nieobecności w tym roku Pawilonu Haitańskiego. Gościem Zachęty będzie Jean-Ulrick Désert, artysta, którego praca Konstelacje Bogini / Niebo nad Port-au-Prince, Haiti, 12 stycznia 2010, 21:53 UTC miała być prezentowana w Wenecji.

Wydarzenia rozpisane zostały na dwa popołudnia. Pierwsze z nich będzie poświęcone bezpośrednio sztuce współczesnej. Podczas wykładu/projekcji Jean-Ulrick Desert będzie mówił o swojej praktyce artystycznej. Giscard Bouchotte, kurator Niewidzialnego Pawilonu, opowie o swojej pracy na krótkim filmie wideo, zrealizowanym dla publiczności Zachęty. Dokument The Sculptors of Grand Rue, którego reżyserką jest Leah Gordon, pokaże rzeźbiarzy z kolektywu Atis Rezistans pracujących na ulicach Port-au-Prince. Drugi dzień poszerzy spojrzenie, prezentując poruszającą, intymistyczną wizję haitańskiego społeczeństwa i zaangażowania społeczności międzynarodowej po katastrofie w fabularnym filmie Raoula Pecka Meurtre à Pacot (Morderstwo w Pacot). Po projekcji odbędzie się dyskusja.

„Niewidzialny Pawilon” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Niewidzialny Pawilon” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jean-Ulrick Désert urodził się w Port-au-Prince. Dzieciństwo spędził na Haiti, następnie mieszkał w Nowym Jorku, Paryżu i Berlinie. Jego działania artystyczne związane są z wieloma lokalizacjami i kulturami artystycznymi i wyrastają z tradycji konceptualizmu badającego praktyki społeczne. Swoją pracę Jean-Ulrick tłumaczy jako wizualizację „conspicuous invisible” (tego, co pozostaje niewidoczne, pomimo że rzuca się w oczy). Podejmuje w niej m.in. temat odniesień kulturowych, etniczności, rasy, płci kulturowej, seksualności i innych zmiennych, które stawiają wyzwanie monolitycznym koncepcjom tożsamości.

Raoul Peck dorastał w Demokratycznej Republice Konga, a następnie w USA i Francji, zaś karierę filmową rozpoczynał w Niemczech. Jego debiut fabularny L’Homme sur les quais (1993) poświęcony był dyktaturze François Duvaliera. W Polsce Peck znany jest z filmu Lumumba (2000) oraz Czasem w kwietniu (2005) o ludobójstwie w Rwandzie. W trakcie swej międzynarodowej kariery Peck wielokrotnie powracał do tematów haitańskich (Desunen – dialogue avec la mort, 1994; Moloch Tropical, 2009; Assistance mortelle, 2013). W latach 1996-97 był ministrem kultury Haiti.

Leah Gordon urodziła się w 1959 w Wielkiej Brytanii. Jest artystką i kuratorką od lat 90. związaną z Haiti. Wicedyrektorka Ghetto Biennale w Port-au-Prince, była młodszym kuratorem Pawilonu Haitańskiego na 54 Biennale Sztuki w Wenecji. Jej filmy i prace fotograficzne były prezentowane na międzynarodowych wystawach. W czerwcu 2006 ukazała się jej książka fotograficzna Kanaval: Vodou, Politics and Revolution on the Streets of Haiti.

Koncepcja i koordynacja: Olga Stanisławska, Benjamin Cope (Zachęta)

Program:

21 listopada:

  • godz. 17.00: Niewidzialny Pawilon – wykład/projekcja Jeana-Ulricka Déserta
  • godz. 18.45: przerwa na herbatę
  • godz. 19.00: The Sculptors of Grand Rue, reż. Leah Gordon, 2008, 32 min

22 listopada:

  • godz. 17.00: wstęp do filmu – Jean-Ulrick Désert; Meurtre à Pacot, reż. Raoul Peck, 2014, 128 min
  • godz. 19.15: przerwa na herbatę
  • godz. 19.30: rozmowa o filmie z udziałem Jeana-Ulricka Déserta, Zofii Pinchinat-Wituckiej i Tomasza Szerszenia

Niewidzialny Pawilon 
21 i 22 listopada 2015 roku
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa

Dodaj komentarz