• 2015-11-14

Współczesne grzechy główne

Muzyka Kurta Weilla z librettem Bertolta Brechta, Lady Gaga jako jedna z inspiracji, a do tego międzynarodowe grono artystów i taniec współczesny. Siedem grzechów głównych to trzecia realizacja słynnej opery w Polsce i centralny punkt 3. edycji Sceny Młodych. Premiera 20 listopada w Warszawskiej Operze Kameralnej.

„Siedem grzechów głównych”, reż. Mika Rosenfeld, plakat (źródło: materiały organizatora)

„Siedem grzechów głównych”, reż. Mika Rosenfeld, plakat (źródło: materiały organizatora)

Brecht i Weill tworzyli jeden z najsłynniejszych duetów w świecie artystycznym. Skandalista Brecht, radykalny w poglądach na temat polityki i sztuki, zrewolucjonizował XX-wieczny teatr. Weill, wielki kompozytor, zmienił myślenie o operze, wprowadzając do niej elementy muzyki jazzowej, kabaretowej i popularnej. Razem stworzyli słynną Operę za trzy grosze. Siedem grzechów głównych powstało kilka lat później, a sam Weill uważał je za swoją najlepszą partyturę. Spektakl doczekał się w Polsce tylko dwóch realizacji. Trzecią zobaczymy w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Siedem grzechów głównych opowiada historię Anny, która wyrusza w świat, a następnie przechodzi przez wszystkie kręgi miejskiego piekła, po drodze tracąc wszelkie złudzenia. Historia dzieli się na dziewięć części, z których każda kolejna (poza prologiem i epilogiem) jest rozdziałem przypisanym jednemu z grzechów głównych. „W historii Anny ujawnia się archetypowa podróż młodego człowieka, który odchodzi z domu, by odnaleźć swoje miejsce w świecie” – mówi reżyserka Mika Rosenfeld. Spektakl porusza także szczególnie dziś aktualny temat kryzysu tożsamości wzmożonego przez narastającą globalizację. Może być też odczytany jako manifest na rzecz praw kobiet dyskryminowanych w kapitalistycznym i religijnym systemie społecznym.

Spektakl to połączenie opery z tańcem współczesnym. W sferze wizualnej wykorzystuje twórczość ikon popkultury – Lady Gagi i Madonny, legendarnego buntownika mody Alexandra McQueena oraz trash fotografię Jurgena Tellera i Nan Goldin. W przedstawieniu wystąpią polscy i zagraniczni artyści. W roli Anny zobaczymy dwie solistki – Monikę Łopuszyńską i Olgę Rusin oraz tancerkę Ewelinę Grzechnik. Kierownictwo muzyczne objął Grzegorz Wierus, współpracujący m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej i zespołem muzyki współczesnej Ensemble Nostri Temporis z Kijowa. Nad całością spektaklu czuwa Mika Rosenfeld, mieszkająca w Londynie reżyserka filmowa i teatralna, autorka eksperymentalnych filmów operowych, m.in. Time Gap z udziałem światowej klasy śpiewaczki Josephine Barstow.

Scena Młodych to projekt realizowany przez Warszawską Operę Kameralną od 2013 roku. Dzięki przedsięwzięciu widzowie mają szansę poznać młode oblicze opery. Dla początkujących twórców to szansa na współpracę z doświadczonymi, uznanymi artystami, a często także okazja do debiutu na dużej scenie i pokazania się szerokiej publiczności. Poprzednie edycje Sceny Młodych spotkały się z dużym zainteresowaniem i aprobatą zarówno widzów, jak i krytyków.

Reżyseria: Mika Rosenfeld
Kierownictwo muzyczne: Grzegorz Wierus
Scenografia: Karolina Fandrejewska
Choreografia: Marta Grądzka
Wykonawcy: Monika Łopuszyńska, Olga Rusin, Jasin Rammal-Rykała, Aleksander Kruczek, Rafał Tomkiewicz, Hubert Zapiór, Ewelina Grzechnik,  Alishia Złoch, Moti Vation, Artem Manuilov, Ireneusz Wojaczek,
Orkiestra Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej
Dyrygent: Grzegorz Wierus

Siedem grzechów głównych
Premiera: 20 listopada 2015 roku
Kolejny spektakl: 21 listopada 2015 roku
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Dodaj komentarz