Nieznane światy

Jeszcze do 18 listopada w Pragalerii w Warszawie można oglądać wystawę prac Ziemowita Fincka Nieznane światy.

Ziemowit Fincek, „Dwie drogi”, 115x115 cm, sklejka, olej, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek, „Dwie drogi”, 115x115 cm, sklejka, olej, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Malarstwo Ziemowita Fincka stanowi kwintesencję pełnej swobody twórczej. Jego obrazy wymykają się jakimkolwiek ograniczeniom, nie respektują optycznej krawędzi ramy, często nie zachowują prostokątnego kształtu, czasami unikają gładkości powierzchni. Są zapisem absolutnej żywiołowości, dalekiej jednak od chaosu. Dalekiej, gdyż malarstwem Fincka rządzi przemyślana logika i wewnętrzna konstrukcja. Mimo nieposkromionej euforii tworzenia autor zachowuje rygor kompozycyjny, a także harmonię barw. […]

Ziemowita Fincka interesuje otaczający świat. Nie jest obojętny na to, co dzieje się wokół niego jako człowieka. Wskazuje na to nie tylko anegdotyczna tematyka niektórych obrazów – choć stylistycznie daleka od realizmu, jednak mocno osadzona w ludzkich doświadczeniach. Jego prace nie stanowią prostego „newsowego” komentarza, a finezyjne interpretacje, w których porusza tematykę degradacji środowiska, emigracji, biedy, a nawet konfrontuje się z tematem II wojny światowej. Autor jest wrażliwy na ponadczasowe, rodzime wartości: piękno polskiej przyrody, przywiązanie do religii oraz mądrość, wynikającą ze starych przysłów i legend. Kiedy kreuje bohaterów swoich prac, sięga po archetypiczne wyobrażenia, które mogą kojarzyć się – jak skrzyżowanie słowiańskiej mitologii i wierzeń – ze światem zwierzęcym. Trudno powiedzieć, kim są tak naprawdę jego postaci, ale takie słowa jak strzygi czy dusiołki same się nasuwają. Twórczość Fincka obejmuje rozległe spectrum tematów, które mieszczą się między kulturą a naturą. Intelektualnie dominująca jest kultura, natomiast w sferze estetycznej świat przyrody.

[…] Energia to być może „słowo-klucz” do twórczości Ziemowita Fincka. Gdyby szukać jednego określenia, obejmującego jego twórczość, to „obrazy energetyczne” byłyby zdecydowanie adekwatne. Wielokształtność blejtramów, żywiołowość koloru, botaniczna mnogość i nieposkromienie motywów powoduje, że kompozycje malarza wręcz rozsadzają ramy. […]

Agnieszka Gniotek

Ziemowit Fincek, „Prawo przyciągania”, 90x70cm, sklejka, olej, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek, „Prawo przyciągania”, 90x70cm, sklejka, olej, 2014 (źródło: materiały prasowe)

Ziemowit Fincek. Nieznane światy
Do 18 listopada 2015 roku
Pragaleria w Warszawie

Dodaj komentarz