Planowanie mediów w pigułce

W dobie reklamy, która jest wszechobecna w naszym życiu, można odnieść wrażenie, że nie istnieje już żaden sensowny sposób na to, by przebić się z nową ofertą przez to, co dotąd znalazło miejsce na rynku i atakuje każdego dnia nasze zmysły, zachęcając do kupna określonych produktów czy skorzystania z rozmaitych promocji. Tu, na scenę wkraczają domy mediowe, które wyspecjalizowały się właśnie w planowaniu i zakupie kampanii reklamowych w mass mediach. Dzięki działaniu domów mediowych, nowe produkty, usługi czy marki stają się znane szerokiej publiczności. Aby jednak do tego doszło, potrzebny jest dobry plan.

Planowanie mediów w pigułce (źródło: materiały prasowe)

Planowanie mediów w pigułce (źródło: materiały prasowe)

Planowanie mediów jako podstawa działania

Każda kampania reklamowa musi mieć jasno i precyzyjnie określony cel oraz grupę docelową, do której dany przekaz ma dotrzeć – to rzeczy oczywiste. Aby jednak do tego doszło, należy dobrze zaplanować kanały, za pośrednictwem których ten przekaz treści reklamowych się odbędzie, czyli zaplanować media.

Mówiąc najprościej, planowanie mediów to cykl różnych działań, których głównym celem jest możliwie optymalne zaplanowanie emisji danej reklamy lub reklam w masowych mediach. Dlaczego te działania są tak ważne? Otóż w przypadku złego zaplanowania kampanii straty są gigantyczne (nie tylko w wymiarze finansowym – często cierpi także wizerunek danej firmy), a nietrafny dobór mediów sprawia, że reklama nie dociera do uprzednio określonej grupy docelowej. Tym samym pieniądze wydane na kampanię są zmarnowane, a przekaz reklamowy nie skutkuje spełnieniem zakładanego celu, co może sprawić, że konkurencja uzyska przewagę.

O czym należy zawsze pamiętać?

Pierwszą i najważniejszą zasadą jest to, że media (zwłaszcza masowe) są ważnym, a nawet integralnym elementem składowym każdej kampanii reklamowej. W obecnych realiach bez promocji w mediach mających wielu odbiorców (czyli – używając terminologii wojskowej – „dużą siłę rażenia”) nie ma co marzyć o sukcesie na szeroką skalę.

Po drugie, co częściowo wynika z zasady pierwszej, media nigdy nie powinny być traktowane tylko jako dodatek do kampanii marketingowej – należy pamiętać o tym, że wiele osób (potencjalnych klientów) praktycznie przeniosło swoją aktywność pozazawodową do Internetu (portale społecznościowe, itp.). Dotarcie do nich ze skuteczną reklamą powinno być zatem priorytetem, a nie opcją.

Kolejną istotna kwestią jest sygnalizowany już wcześniej dobór kanałów, za pomocą których treści reklamowe będą dostarczane grupie docelowej. Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że billboardy czy inne formy reklamy podobnego typu, w realnym świecie praktycznie nie zwracają naszej uwagi, jeśli nie są wyjątkowo kontrowersyjne lub nawet obrazoburcze. Problem w tym, że nie wszystko da się w taki sposób zareklamować, stąd najlepszą opcją jest (znów przywołując terminologię wojskową) uderzenie w miejscu, w którym efekty będą największe, czyli w Internecie. To właśnie na różnego rodzaju stronach, portalach i serwisach społecznościowych potencjalni klienci spędzają regularnie sporo czasu. Umiejętne wykorzystanie tego faktu i porad zawartych we wcześniejszych partiach tego tekstu to klucz do naprawdę skutecznej reklamy. Takiej, która zawsze spełnia swój cel…

Dodaj komentarz