Granice języka

25 września w Muzeum Współczesnym Wrocław odbędzie się wernisaż wystawy Granice języka. Będzie można na niej oglądać prace poświęcone poetyckim eksperymentom artystycznym, których autorem jest Vlado Martek.

Vlado Martek, z cyklu „Agitacja poetycka 7”, „Czytajcie Malewicza”, 1981 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Vlado Martek, z cyklu „Agitacja poetycka 7”, „Czytajcie Malewicza”, 1981 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dla artysty poezja stanowi istotny punkt wyjścia w odkrywaniu nieskończonego potencjału języka w sztukach wizualnych. Vlado Martek, artysta urodzony w Zagrzebiu, który studiował na tamtejszym uniwersytecie literaturę i filozofię, porzucił pisanie tradycyjnej poezji na rzecz sztuk wizualnych w roku 1974. W latach 1975–1978 był członkiem nieformalnej Grupy Sześciu Autorów (Grupe Šestorice Autora / Group of Six Authors), co wpłynęło znacząco na ukształtowanie się jego koncepcji „przed-poezji”.

To kluczowa teoria dla całej twórczości Martka, który w jednej ze swoich najważniejszych prac, stworzonej z fragmentów przepołowionych ołówków, zadeklaruje: „Nie jestem poetą, bo gdybym chciał, mógłbym nim być”. Od połowy lat 70. Martek zaczął łączyć w swojej twórczości działalność poetycką i artystyczną, penetrując pogranicza języka i wizualności, eksplorując naturę i materię słowa, czy też badając sposoby powstawania/tworzenia (się) sensów. Artysta nieustająco przekraczał granice, sytuując swoją twórczość w przestrzeni pomiędzy, pozostawiając dzieło w procesie powstawania, który jest dla niego ważniejszy niż efekt finalny – zamknięta i spójna kompozycja.

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace, w których artysta w rożny sposób dociera do granic języka, podejmując dialog z tradycją poezji, w tym także poezji wizualnej (Apollinaire, Mallarme, Baudelaire, Majakowski), tworząc obiekty poetyckie (poetski objekti), przed-poezję, książki artystyczne (autorske knjige), samizdaty, mapy geograficzne.

Vlado Martek, Granice języka
Od 25 września do 16 listopada 2015 roku
Kuratorka wystawy: Anna Borowiec
Współpraca: Aleksandra Janz
Muzeum Współczesne Wrocław

Dodaj komentarz