Malarstwo – różnice gatunkowe. Odsłona druga: Katarzyna Marcinkowska

27 września Galeria ASP w Gdańsku zaprasza na wystawę Malarstwo – różnice gatunkowe. Odsłona druga: Katarzyna Marcinkowska. Artystka gloryfikuje przedmioty powstałe w wyniku masowej produkcji oraz odrzuca tradycyjną powagę i doniosłość towarzyszącą sztukom plastycznym.

Wystawa „Malarstwo – różnice gatunkowe. Odsłona druga: Katarzyna Marcinkowska” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa „Malarstwo – różnice gatunkowe. Odsłona druga: Katarzyna Marcinkowska” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Trzech tegorocznych absolwentek malarstwa Akademii Sztuk Pięknych: Zuzanny Dolegi, Katarzyny Marcinkowskiej i Magdaleny Stępnickiej nie łączy absolutnie nic. Pierwiastek malarski realizuje się w ich pracach na trzy diametralnie różne sposoby, a każda z tych strategii jest równie mocno zdefiniowana i swoista dla każdej z artystek. Wszystkie trzy stworzyły swój własny mikrokosmos w ramach nieskończonych możliwości, jakie oferuje nie tylko sztuka malarska, lecz zindywidualizowana twórczość w ogóle. Sposób ekspresji, odwołania do historii sztuki lub ich brak, pastisz i hołd, płótno i obiekt, pędzel i ogień – wszystko to w sposób kategoryczny polaryzuje strategie artystyczne absolwentek, a jednocześnie odbywa się w obrębie wspólnej kategorii plastycznej.

Lata 80. w Stanach Zjednoczonych. Dekada, podczas której świat zachodni nauczył się w całkowicie odmienny sposób żyć, pracować i bawić. Pojawiły się zawrotne innowacje technologiczne oraz fascynujące trendy lajfstajlowe, które rozwijały się na tle burzliwych zmian w życiu społecznym i politycznym. To w tamtych latach za sprawą początków nadawania MTV, wprowadzenia gry Pac-man oraz uruchomienia produkcji figurek kucyków My Little Pony nastąpiła rewolucja rozrywkowa.

A powszechny przepych i nadmiar produktów rozpoczął erę konsumpcji. Wystarczyło dziesięć lat, aby amerykańska popkultura zawojowała świat i stała się obszarem penetracji artystów po dziś dzień. Katarzyna Marcinkowska w swojej twórczości również wykonała skłon w jej kierunku, wykorzystując figurki kucyka jako obiekt swoich rzeźb i malarskich przedstawień.

Zastosowała estetykę sztuczności i przesady, ale jednocześnie podkreśliła swoją wolność od powierzchownej fascynacji tą zabawką, serwując nam poważny komentarz na temat pragnienia posiadania i ingerowania w wizerunek rzeczy wszechobecnej, rozpoznawalnej, ale stale bezużytecznej.

Paula Milczarczyk, Karolina Kliszewska

Malarstwo – różnice gatunkowe. Odsłona druga: Katarzyna Marcinkowska
Od 28 sierpnia do 13 września 2015 roku
Wernisaż: 27 sierpnia 2015 roku, godz. 18.00
Kuratorki: Karolina Kliszewska, Paula Milczarczyk
Galeria ASP w Gdańsku

Dodaj komentarz