Przystanki twórczości Anastazego B. Wiśniewskiego

Już pod koniec sierpnia swą premierę będą miały dwie wystawy i monografia poświęcone artyście, który w latach 1978–1990 związany był z Piłą – Anastazemu B. Wiśniewskiemu. Wydarzenia realizowane są w Pile przez grupę kuratorów i wolontariuszy, zaś ich celem jest zachowanie dorobku artystycznego znaczącej postaci polskiej sztuki XX w.

Anastazy B. Wiśniewski „Gołe baby”, 1990 (źródło: materiały prasowe)

Anastazy B. Wiśniewski „Gołe baby”, 1990 (źródło: materiały prasowe)

Choć działający w drugiej połowie dwudziestego wieku artyści częstokroć podejmowali wielokierunkowe próby zerwania z różnymi instytucjami sztuki, to jednak nawet najbardziej radykalne kierunki szybko wchłaniane były w obszar artystycznego dyskursu. Z tego powodu performance, zwykle omijający rynek sztuki, za sprawą mechanicznych sposobów zapisu (fotografii i video) stał się przedmiotem handlu i kolekcjonerstwa. Muzea coraz częściej organizują wystawy twórców land-artu, a zatem kierunku, który czynił wiele, ażeby oddalić się od tego typu instytucji. Historycy sztuki opisują, szufladkują i racjonalizują wszystko to, co niegdyś wydawało się rozmyte, irracjonalne i stworzone wbrew historyczno-artystycznej narracji.

W okresie, gdy niewielu w Polsce śniła się sztuka konceptualna, akcje kontestatorskie artystów, sztuka interwencji czy sztuka poczty – Anastazy rozpoczął swoją działalność zdalnie informującego świadka i uczestnika, czujnego i reagującego na każde nieledwie ważniejsze wydarzenie. Prawie sejsmograf niezawodnie notujący pulsowanie życia artystycznego w jego poważnych i niepoważnych przejawach.

dr Bożena Kowalska, krytyk sztuki

Wiśniewski długo wymykał się instytucjonalnym ramom. Pomimo olbrzymiego dorobku nie doczekał się dotąd kompetentnej monografii czy też wystawy retrospektywnej, a w najważniejszych przestrzeniach ekspozycyjnych skoncentrowanych na sztuce nowoczesnej wciąż niełatwo odnaleźć dzieła tego twórcy. Konsekwentnie krytyczna postawa wpływała na niechęć władzy, krytyków i innych artystów, spychając jego dorobek artystyczny na margines ówczesnego świata sztuki. Monograficzna publikacja książkowa Przystanek na żądanie oraz wystawa zorganizowana przez pilskie Muzeum Stanisława Staszica stanowią pierwsze próby zebrania i krytycznej analizy działań twórczych Anastazego Bogdana Wiśniewskiego. Jednocześnie rozpoczynają proces wchłaniania jego prac w przestrzeń artystycznego dyskursu, zapewniając mu należne miejsce w gronie znaczących osobowości polskiej sztuki nowoczesnej.

 

Anastazy B. Wiśniewski artysta, plastyk, absolwent PWSSP. Autor ponad 50 wystaw indywidualnych oraz uczestnik ponad 100 wystaw zbiorowych. Wystawiał swoje prace w Polsce, USA, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Rosji czy na Białorusi. Pisał o sobie: „teoretyk, krytyk i twórca, malarz  i grafik, pedagog i wędkarz, animator życia artystycznego”.

Anastazy B. Wiśniewski: monograficzna publikacja książkowa oraz wystawy poświęcone twórczości artysty
Od 27 sierpnia do 13 września 2015 roku
Muzeum Stanisława Staszica w Pile

Dodaj komentarz