• 2015-08-11

Roy Andersson zamyka trylogię absurdu

Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu to surrealistyczna komedia, która została okrzyknięta przez krytyków filmowych mistrzowskim domknięciem trylogii absurdu Roya Anderssona, na którą złożyły się też filmy Do ciebie, człowieku i Pieśni z drugiego piętra. Najnowszy obraz szwedzkiego reżysera to ukoronowanie jego twórczości, za które wyróżniono go Złotym Lwem w Wenecji.

„Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, reż. Roy Andersson – plakat (źródło: materiały prasowe)

„Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, reż. Roy Andersson – plakat (źródło: materiały prasowe)

Dwaj domokrążni sprzedawcy, Sam i Jonathan, jak współcześni Don Kichot i Sancho Pansa zabierają widza w podróż przez kalejdoskop ludzkich losów. Podróż ta pokazuje piękno jednych chwil, błahość innych, humor i tragedię, które tkwią w ludziach, wielkość człowieczeństwa i jego kruchość. Tytuł nawiązuje do ptaków z obrazu Bruegela Myśliwi na śniegu, które z wysoka obserwują świat i wydają się zastanawiać: Kim są ludzie? Za czym tak gonią? Podobnie jak inne obrazy tego reżysera, film stanowi łańcuch epizodów, mających kulminacje w absurdalnych wizjach, pełnych zarazem czarnego humoru i tragizmu.

Żeby zrealizować swoje dzieło w zaplanowanej formie, reżyser przez siedem lat pracował, robiąc reklamy, w ten sposób gromadząc środki na w pełni niezależny film. Andersson nie chciał być podporządkowany oczekiwaniom producentów, chciał nakręcić film utrzymany w takim stylu, jaki do tej pory wyróżniał go w oczach odbiorców. Pokazywany na licznych festiwalach filmowych obraz uwodzi inteligentnym poczuciem humoru, intertekstualnymi odniesieniami i śmiałym spojrzeniem na ludzką egzystencję.

Roy Andersson – szwedzki reżyser, scenarzysta i producent. Debiut pełnometrażowy, Historia miłosna, przyniósł Anderssonowi uznanie europejskiej krytyki. Film został okrzyknięty najlepszym szwedzkim filmem 1970 roku i otrzymał Złotego Żuka, najważniejszą tamtejszą nagrodę filmową. Pięć lat później reżyser zrealizował drugi film pełnometrażowy Giliap, który jednak nie spodobał się ani krytykom, ani widzom. Prawdopodobnie zraziło to Anderssona, bo przez ponad dwadzieścia lat nie nakręcił żadnego fabularnego filmu pełnometrażowego. Zajmował się w tym czasie krótkim metrażem i nakręcił ponad 300 reklam (między innymi dla Lotto, Volvo, Air France), zdobywając liczne nagrody festiwalowe. W 1981 roku założył Studio 24, w którym do dziś realizuje wszystkie swoje projekty. Do filmu pełnometrażowego wrócił dopiero w 1996 roku zainspirowany poezją peruwiańskiego poety Cesara Vallejo. Przez cztery lata żmudnie realizował film Pieśni z drugiego piętra, którym w 2000 roku powrócił na filmowe salony Europy. Film zebrał entuzjastyczne recenzje i nagrody, między innymi nagrodę specjalną jury w Cannes. Po sukcesie tego obrazu reżyser powrócił do snucia filmowych opowieści. Jego najnowszy film, powstający przez siedem lat Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu okazał się rewelacją festiwalu w Wenecji. Reżyser otrzymał za niego główną nagrodę – Złotego Lwa.

Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
Reżyseria i scenariusz: Roy Andersson
Obsada: Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm, Ola Stensson, Oscar Salomonsson, Roger Olsen Likvern
Dystrybucja: Aurora Films
Premiera: 7 sierpnia 2015 roku

Dodaj komentarz