Hemisfera sztuki

Od 13 sierpnia do 5 września Galeria Centrum Kultury i Sztuki Wieża Ciśnień w Koninie zaprasza na zwiedzanie wystawy Próba 2  Kaliskie Biennale Rysunku i Grafiki.

Magdalena Szczęśniak, „Droga, kredka, tusz” (źródło: materiały prasowe)

Magdalena Szczęśniak, „Droga, kredka, tusz” (źródło: materiały prasowe)

W przestrzeni Galerii prezentują się Dariusz Fodczuk, Wojtek Wroński, Sławomir Grabowy, Krzysztof Wróblewski, Tadeusz Gaworzewski, Adam Czech, Dariusz Słota, Magdalena Szczęśniak, Janusz Marciniak, Monika Wawrzyniak, Ryszard Gancarz, Martyna Rzepecka, Justyna Scheuring i Witold Zaręba. Prace artystów zostały nagrodzone na Kaliskim Biennale Rysunku i Grafiki.

Grafika to dziedzina sztuki, której istotą jest powielanie na papierze. Czym była grafika, pomijając jej warsztatowe cechy? Była informacją o świecie, religii, opowieścią o świętych, wierzeniach, ostrzegała przed zajmowaniem się czarami, pokazując karę przerażających tortur. W Europie grafika artystyczna była integralną wypowiedzią w książkach. Oglądając grafikę japońską i jej mistrzowski warsztat, widzimy, że przepaść czasowa pomiędzy XV-wiecznymi kolorowymi drzeworytami a współczesną serigrafią nie jest aż tak duża. Świadczy to o ciągłości tego medium na jego najwyższym poziomie formalnym i warsztatowym. W XVI wieku wartość artystyczna grafiki została zauważona przez ówczesnych światłych myślicieli, którzy tworzyli zbiory grafik. Tworzyli kolekcje, teki, działy, posługując się kryterium warsztatu lub treści. Wiek XIX dokonał rewolucji w technikach druku i masowej produkcji grafiki ilustracyjnej. W Polsce międzywojennej grafika stała się dyscypliną budującą narodową tożsamość Polaków. Potem, w początkach XX wieku, zapomniane tradycyjne techniki graficzne zaczęły być użyteczną formą wypowiedzi artystycznej. Grafika stała się sztuką autonomiczną. Z biegiem czasu i ta sytuacja się zmieniła. Artyści awangardowi poszukiwali nowych technik artystycznych, także graficznych. Jednak znaczącą zmianę w grafice wprowadziła technika serigrafii (sitodruku) w latach 60. i 70. z możliwością łączenia fotografii, pisma i koloru. Być może Andy Warhol przebił się do naszej świadomości jako ten, który z grafiki uczynił „inne medium coś nam mówiące”. Zaproponował powtarzalność obrazów dobrze nam znanych, zmieniając myślenie o sztuce i o grafice, stosując kolorową serigrafię, która była „prawie malarstwem” i częścią popkultury. Dzisiejsza grafika komputerowa i technika 3D wprowadzają nową jakość w naszym otoczeniu, ingerują w inne dziedziny sztuki takie jak film, wideo czy gry komputerowe. Dokonują cichej rewolucji.

Jednak grafika jako nowa, autonomiczna dyscyplina nie pretenduje do bycia sztuką pierwszego frontu. Jest raczej niewidoczną hemisferą sztuki. Nie dokonuje transgresji w sztuce. Cechuje ją ewolucyjny rozwój, który jest funkcją zmian w sztuce w ogóle.

Kaliskie Biennale Rysunku i Grafiki przyłącza się do tej wielkiej tradycji w bardzo skromnym, kameralnym wymiarze, co zachęca organizatorów do stworzenia laboratorium dyskusji i przemyśleń, monitorowania techniki graficznej i znalezienia nowych kodów dla tych autonomicznych dziedzin w sztuce.

Małgorzata Kaźmierczak

Kaliskie Biennale Rysunku i Grafiki – Próba 2
Od 13 sierpnia do 5 września 2015 roku
Centrum Kultury i Sztuki
Galeria Wieża Ciśnień
Konin

Dodaj komentarz