Fizyczna natura ludzkiego bytu

Emilia Gąsienica-Setlak pokaże swoje prace na wystawie Soma Space, prezentowanej w warszawskiej Galerii Ether od sierpnia do połowy września. Trzon ekspozycji stanowią prace z najnowszego cyklu Lux In Tenebris, nawiązującego tytułem do – zdawać by się mogło – ewangelisty albo sztuki Bertolta Brechta, w zamierzeniu Artystki podejmującego jednak zagadnienia czysto malarskiego charakteru.

Emilia Gąsienica-Setlak, „Kuszenie” II, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Emilia Gąsienica-Setlak, „Kuszenie” II, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Światło w ciemnościach ukazać ma pozbawioną kulturowych kontekstów, fizyczną naturę ludzkiego bytu. Malarskie medium pozwala autorce spojrzeć na ciało zupełnie inaczej niż to czynią fotografowie za pomocą obiektywów, filtrów i migawek. Przedstawione na obrazach postacie zastygają w bezruchu, ograniczone jedynie siłą grawitacji. Nie wchodzą w interakcje z otoczeniem, nie zajmują się codziennymi sprawami, czekają… by kładące się swobodnie na skórze światło wydobyło z nich, widzianą subiektywnym okiem Malarki i opowiedzianą pędzlem, historię o kolorach, kształtach, fakturach i rządzących nimi anatomicznych zależnościach. Ponadto w ramach wystawy Soma Space krakowska artystka zaprezentuje między innymi wybrane prace z cyklów UmizgiPustostanForma przejściowa.

Emilia Gąsienica-Setlak (ur. 1986 r. w Zakopanem) – abiturientka zakopiańskiego Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara ze specjalnością „meblarstwo artystyczne” (2005 r.). Studiowała w pracowniach prof. Teresy Kotkowskiej-Rzepeckiej i prof. Leszka Misiaka na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z aneksem graficznym w pracowni drzeworytu prof. Bogdana Migi otrzymała w 2011 roku. Zajmuje się malarstwem oraz grafiką warsztatową. Meritum jej zainteresowań artystycznych są kolor, syntetyczna kompozycja oraz ich relacje z otoczeniem. Zróżnicowana twórczość malarki układa się w cykle tematyczne, z których najbardziej rozpoznawalne to abstrakcjonistyczne Forma przejściowaZmierzch, rozpięty pomiędzy neofowizmem i realizmem Lux In Tenebris oraz Umizgi, czerpiące z tradycji postimpresjonistów, „barwnych” okresów Picassa, a czasem wręcz z estetyki pop artu. Podzielając pogląd Cycerona, głoszący, że „sztuka wymaga uznania”, wystawia chętnie i dużo, zarówno w Polsce, jak i Hiszpanii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Japonii, Emiratach Arabskich, Bułgarii oraz na Węgrzech. W dorobku ma udział w osiemnastu wystawach indywidualnych oraz w ponad pięćdziesięciu wystawach zbiorowych i targach sztuki. Prace artystki znajdują się w polskich i węgierskich zbiorach muzealnych oraz kolekcjach prywatnych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jej prace ilustrują okładki książek Swetosława Minkowa Siła nieczysta (Wyd. Scriptum, 2005) i Nazwy wodne dorzecza Wisły dr Urszuli Bijak (Instytut Języka Polskiego PAN, 2013); gościły też na okładce czasopisma „Women In Art 278 Magazine”, 2014. Ponadto płótna jej autorstwa wzięły udział w zdjęciach do hiszpańsko-amerykańskiego filmu fabularnego Embers w reżyserii Claire Carre, 2015.

Emilia Gąsienica-Setlak | Soma Space
Od 1 sierpnia do 15 września 2015 roku
Spotkanie z autorką: 1 sierpnia 2015 roku, godz. 17.00
Galeria Ether w Warszawie, ul. Kopernika 36/40

Dodaj komentarz