Sztuka naznaczonych

Nakładem krakowskiego MOCAK-u ukazał się polski przekład książki Jürgena Kaumköttera Śmierć nie ma ostatniego słowa. Publikacja towarzyszy wystawie Polska – Izrael – Niemcy. Doświadczenie Auschwitz, którą do 31 października można oglądać w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Jürgen Kaumkötter, „Śmierć nie ma ostatniego słowa" (źródło: materiały prasowe)

Jürgen Kaumkötter, „Śmierć nie ma ostatniego słowa" (źródło: materiały prasowe)

27 stycznia 2015 roku przypadła 70. rocznica wyzwolenia Auschwitz. Z tej okazji otwarto w Bundestagu wystawę Śmierć nie ma ostatniego słowa. Towarzyszyła jej książka napisana przez kuratora wystawy, Jürgena Kaumköttera. Nakładem MOCAK-u ukazał się właśnie polski przekład publikacji. Publikacja zawiera ponad 300 kolorowych reprodukcji i stanowi szeroki przegląd twórczości artystów więzionych w gettach i obozach koncentracyjnych.

W książce Śmierć nie ma ostatniego słowa Jürgen Kaumkötter przypomina, że sztukę powstałą w obozach należy uwolnić z „więzienia metafor”. My, widzowie, nie powinniśmy sprowadzać jej do statusu samego tylko świadectwa grozy. Kaumkötter uznaje prace powstałe w obozie za pełnoprawną sztukę, rozważa ich wielowarstwową symbolikę, a także bezlitośnie realistyczne przedstawienie powszedniego cynizmu.

Pod koniec lipca Muzeum wyda również trójjęzyczną książkę zawierającą esej Delfiny Jałowik na temat sposobu interpretowania problemu Auschwitz przez współczesnych artystów, a także opisy i reprodukcje prac pokazywanych w MOCAK-u na wystawie Polska – Izrael – Niemcy. Doświadczenie Auschwitz.

Jürgen Kaumkötter, Śmierć nie ma ostatniego słowa. Sztuka w tragicznych latach 1933-1945
Przekład: Bogdan Baran
Redakcja: Delfina Jałowik
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Kraków 2015

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Pamiątki czasu

Zuzanna Sokołowska

„Diogenes szukający człowieka”, Giovanni Benedetto Castiglione, Rzym, 1645–1650, akwaforta, ze zbiorów Gabinetu Rycin PAU w Bibliotece Naukowej PAN i PAU w Krakowie (źródło: materiały prasowe)

Nieznana kolekcja

Krystyna Rzędzian

Olga Boznańska, Autoportret z japońską parasolką, 1892, fot. A. Podstawka (źródło: materiały MNKD)

Projekcja pustki

Daria Skok

Krystian „Truth” Czaplicki, „Kropla nad i”, Galeria Awangarda i Galeria SIC! BWA Wrocław, 2016, fot. Justyna Fedec (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mullaghmore

Małgorzata Południak

Małgorzata Południak, „Mullaghmore”, okładka (źródło: materiały prasowe Wydawnictwa Forma)

Wada ukryta

Natalia Cieślak

Katarzyna Malejka, z serii „Ćwiczenia z niepewności”, fotografia, 2016, „Katarzyna Malejka. Wada ukryta”, Galeria Miłość, Toruń, 2016, fot. Tytus Szabelski (źródło: dzięki uprzejmości Galerii)

więcej artykułów
Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR