• 2015-07-03

Wywiad rzeka z Aleksandrą Kurzak

26 września w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się uroczysta premiera książki Si, Amore – wywiadu rzeki z Aleksandrą Kurzak, obecnie najwybitniejszą i najsłynniejszą polską śpiewaczką operową, rozpoznawaną na całym świecie. Wydawcą książki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Aleksandra Kurzak, Aleksander Laskowski, „Si, Amore” – okładka (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Kurzak, Aleksander Laskowski, „Si, Amore” – okładka (źródło: materiały prasowe)

Od września do grudnia 2015 roku Aleksandra Kurzak kilkakrotnie wystąpi w Polsce, m.in. w Krakowie, w Warszawie oraz w swoim rodzinnym mieście – Wrocławiu.

Si, Amore – książka o kulisach życia gwiazdy światowej sławy, która wiedzie życie w ciągłej podróży: od Nowego Jorku przez Paryż, Mediolan, Wiedeń, Londyn po Warszawę. Jaka jest ta piękna Polka, która śpiewa w najbardziej prestiżowych teatrach operowych świata? Utalentowana muzycznie dziewczyna z Wrocławia, która zrobiła oszałamiającą międzynarodową karierę, opowiada w książce o swoim życiu prywatnym i o tajnikach zawodu śpiewaczki operowej. Jej życie jest jak z bajki – liczne podróże, piękne stroje, sukienki, buty, peruki, makijaże, eleganckie przyjęcia, a wkoło wybitni i sławni artyści. Jest związana z jednym z najsłynniejszych tenorów, Roberto Alagną, z którym ma córkę Malènę.

Si, Amore? – tak Aleksandra Kurzak odbiera telefon, kiedy dzwoni Roberto, a więc co najmniej kilka razy dziennie. Rozmowa z Aleksandrem Laskowskim często jest przerywana tymi słowami. Roberto Alagna i córeczka Malèna są teraz dla niej najważniejsi. Chętnie opowiada o tym, jak poznała Roberto, o swojej ciąży i o macierzyństwie.

Prace nad książką rozpoczęły się, kiedy Aleksandra Kurzak była jeszcze w ciąży, a ostanie rozmowy miały miejsce na spacerze z malutką Malèną. To tylko kilka miesięcy, a wiele zmienia w życiu wybitnej artystki.

Ja chcę mieć wszystko natychmiast, już, teraz, gotowe! I wszystko ma od razu działać. Dostaję spazmów, jak coś nie wychodzi mi za pierwszym razem. A teraz mam największą lekcję cierpliwości i pokory w życiu – małe dziecko. Zmieniam pieluchę i myślę, że będzie dobrze, a tu wcale nie jest dobrze, bo zanim skończę zmieniać jedną, muszę już szykować następną. I tak na okrągło. A ja naiwnie myślałam, że wezmę sobie nuty, Malèna będzie spała, a ja będę się uczyć.

Podróże po świecie też już nie będą takie proste, ale na szczęście będzie przy niej ukochana mama, Jolanta Żmurko, również śpiewaczka operowa. Relacje z mamą zajmują wiele miejsca w Si, Amore: dzieciństwo, szkoła muzyczna, lekcje śpiewu i wreszcie wspólne występy na scenie – piękna historia matki i córki.

Z mamą jak z mamą, czyli świetnie. Zawsze miałyśmy znakomity kontakt i tak jest do dzisiaj, mama zawsze była dla mnie jak koleżanka, jak przyjaciółka. Darzę ją wielkim szacunkiem i o wszystkim jej mówię. Ona zna każdą moją tajemnicę, każdą. Nie ma tematu tabu. Nie ma niczego, o czym by moja mama nie wiedziała. Chociaż czasem było trudno, bo ja się niepotrzebnie stawiałam. (…) Zdarzało się tupanie nogami, płacz, histerie. Mama trzaskała drzwiami i mówiła: „Jak tak, to radź sobie sama” – a ja ryczałam, że sama nie dam sobie rady. Już po chwili we łzach błagałam, żeby wróciła.

Wybitna sopranistka światowej sławy ma wiele możliwości, żeby spełniać swoje dziecięce i kobiece marzenia – to idealny zawód dla miłośniczek błyskotek, strojnych sukienek, ładnych butów, efektownych fryzur i makijażu. „I ja się też do tego przyznaję, lubię błyszczeć. Lubię!”. Oto wyznanie prawdziwej kobiety, zodiakalnej lwicy i urodzonej gwiazdy. To nie przypadek, że Aleksandra Kurzak zdobyła najważniejsze sceny operowe i że tak skutecznie uwodzi publiczność na całym świecie – ona kocha śpiewać i występować, nie ukrywa, że chce być piękna i podziwiana. Dodajmy do tego talent i gruntowne muzyczne wykształcenie, a będziemy mieli receptę na sukces.

Aleksandra Kurzak lubi dobre jedzenie, bogate w kalorie, które daje siłę do zaśpiewania całego spektaklu i sama z przyjemnością gotuje. „Wprowadzam polską kuchnię na świecie. Ostatnio w Wiedniu robiłam gołąbki. Zrobiłam też niedawno zrazy śląskie, pierwszy raz w życiu. Wyszły dobre. A gotowałam w dniu premiery. Wieczorem miałam śpiewać, a rano tłukłam kotlety”. Okazuje się, że można być jednocześnie wielką gwiazdą i z radością urzędować w kuchni.

Sukcesy, światowa sława, wybitne role – nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie talent i wiele lat solidnej pracy. Aleksandra Kurzak jest przede wszystkim profesjonalnym muzykiem i właśnie o muzyce przeczytamy najwięcej w książce Si, Amore. „Dlaczego muzyka współczesna musi być tak strasznie trudna, tak atonalna? Dla mnie opera kończy się tam, gdzie ginie możliwość zanucenia sobie melodii po wyjściu z teatru”. Poglądy na współczesną operę ma raczej konserwatywne, uważa, że opera jest atrakcyjna dlatego, że wprowadza widza w inny świat, piękniejszy i bardziej kolorowy. Nie lubi też uwspółcześniania na siłę klasycznych utworów, po to tylko, aby przypodobać się młodym ludziom. „Trudno, żeby młodzież przyszła do opery, grzecznie siedziała i słuchała. Młodzież chce się wyszaleć, iść do pubu czy na dyskotekę. Unowocześnianie spektakli operowych na siłę, wbrew muzyce, po to tylko, by móc stwierdzić, że robi się przedstawienie nowoczesne, na które przyjdzie młodzież, jest bez sensu”.

W książce znajdziemy też wiele fragmentów związanych z warsztatem śpiewaka, z pracą nad konkretnymi rolami oraz barwne opowieści i anegdoty z prób i spektakli z największych scen operowych świata: La Scala, Metropolitan Opera, Royal Opera House Covent Garden, Teatro Real w Madrycie…

Aleksandra Kurzak, fot. Brescia e Amisano © Teatro alla Scala / Hrabia Ory / Le Comte Ory – Rossini / 2014 (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Kurzak, fot. Brescia e Amisano © Teatro alla Scala / Hrabia Ory / Le Comte Ory – Rossini / 2014 (źródło: materiały prasowe)

Aleksandra Kurzak – gwiazda o międzynarodowej renomie, najbardziej znana na świecie polska śpiewaczka operowa, sopran najwyższej klasy. Jako pierwsza śpiewaczka w historii polskiej wokalistyki operowej podpisała ekskluzywny kontrakt fonograficzny z wytwórnią Decca Classics. W 2009 roku uzyskała dyplom doktora sztuki muzycznej.

W życiu prywatnym jest związana ze słynnym francusko-włoskim tenorem Roberto Alagną, którego poznała w 2012 roku w czasie pracy nad przedstawieniem Napój miłosny Donizettiego w Royal Opera House w Londynie – mają półtoraroczną córkę Malènę, mieszkają na przemian w Warszawie i pod Paryżem.

Przyszła na świat w Brzegu Dolnym 7 sierpnia 1977 roku. Wychowała się we Wrocławiu w rodzinie muzyków: jej mama Jolanta Żmurko jest sopranistką, solistką Opery Wrocławskiej, ojciec Ryszard Kurzak jest waltornistą i wykładowcą na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Już jako mała dziewczynka często przebywała za kulisami spektakli operowych, ucząc się na pamięć wielu słynnych arii.

W wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończyła klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Mama była jej pierwszą nauczycielką śpiewu, a decyzję, że będzie zdawała na Wydział Wokalny wrocławskiej Akademii Muzycznej, podjęła tuż przed maturą. Studia ukończyła z wyróżnieniem, naukę kontynuowała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu i w Międzynarodowym Studiu Operowym przy tamtejszym Staatsoper.

Po raz pierwszy na scenie pojawiła się podczas studiów w roli Zuzanny w Weselu Figara Mozarta w Operze Wrocławskiej, u boku swojej mamy Jolanty Żmurko. Od 2001 do 2007 roku była związana ze Staatsoper w Hamburgu, przez pierwsze dwa sezony w Międzynarodowym Studiu Operowym, a później jako solistka tej opery. W 2004 roku zadebiutowała na dwóch najbardziej prestiżowych scenach operowych świata: Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Royal Opera House Covent Garden w Londynie.

Występowała na scenach największych teatrów operowych, m.in. Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Deutsche Staatsoper oraz Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Opernhaus w Zurychu, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Regio di Torino, Arena di Verona, Lyric Opera House w Chicago, Los Angeles Opera, Seattle Opera, San Francisco Opera, Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.

Aleksandra Kurzak jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz zdobywczynią wielu prestiżowych nagród. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki oraz stypendium fundacji Crescendum Est-Polonia Aleksandra Gudzowatego. Otrzymała również nagrodę Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W 2015 roku otrzymała International Opera Awards 2015, zwaną „Operowym Oscarem”.

15 czerwca 2015 Aleksandra Kurzak została laureatką Bachtrack Opera Award, którą otrzymała jako najlepsza śpiewaczka sezonu.

Si, Amore
Aleksandra Kurzak w rozmowie z Aleksandrem Laskowskim
Premiera: 26 września 2015 roku
Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Dodaj komentarz