Czas na dyskusję o street arcie

Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce Sebastiana Frąckiewicza to pierwszy w Polsce zbiór obszernych rozmów z polskimi twórcami street artu i murali. Publikacja ukaże się w lipcu nakładem Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu.

Sebastian Frąckiewicz, „Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce” – okładka (źródło: materiały prasowe)

Sebastian Frąckiewicz, „Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce” – okładka (źródło: materiały prasowe)

Moda na street art nie maleje, jednak o samym zjawisku wciąż niewiele wiadomo. Dotychczas temat rozpatrywany był głównie na poziomie wizualnym, w postaci albumów przedstawiających prace artystów. Nie mieliśmy jeszcze okazji zetknąć się z publikacją przedstawiającą street art od podszewki. Książka Sebastiana Frąckiewicza nie jest kolejnym albumem, choć nie brakuje w niej kolorowych zdjęć. Jest serią wywiadów przeprowadzonych przez autora z twórcami street artu, a właściwie – urban artu. Wśród rozmówców znaleźli się artyści reprezentujący różne pokolenia oraz organizatorzy festiwali streetartowych. Umiejętnie sformułowane pytania sprawiają, że dyskusja staje się pasjonującą, wciągającą lekturą oraz ciekawym dyskursem ujmującym zjawisko z krytycznego punktu widzenia.

Publikacja uświadamia przede wszystkim problem komercjalizacji i niebezpiecznego sposobu myślenia o sztuce ulicy jako dekoracji pozbawionej cech sztuki krytycznej, która ma skłaniać odbiorcę do myślenia. Uzmysławia, jak skomplikowana jest praca w przestrzeni publicznej. Pomaga też zrozumieć mechanizmy prawne, społeczne i polityczne, z którymi zmagają się artyści, organizatorzy oraz odbiorcy.

Istotnym wątkiem, przewijającym się przez niemal wszystkie wywiady, jest temat murali, opanowującej miasta tzw. muralozy, tego, jak malarstwo wielkoformatowe zdominowało inne formy street artu i przyczyniło się do narastającej tendencji komercjalizacji oraz wykorzystywania przez władze tego rodzaju sztuki do gentryfikacji miast.

Dyskusja zwraca uwagę na powiązania wynikające zarówno z legalnych, jak i nielegalnych działań w przestrzeni publicznej, ich odbioru przez mieszkańców i wypływających z tego powodu inspiracji i ograniczeń dla twórców.

Żeby było ładnie to pozycja dla każdego zainteresowanego tematyką street artu i sztuki w przestrzeni publicznej, jak również cenna publikacja dla wszystkich, którzy interesują się problematyką przestrzeni publicznej.

W książce znajdują się wywiady z następującymi osobami: Adam Jastrzębski (Ixi Color), Grzegorz Kmita (Patyczak), Mariusz Liber (Twożywo), Peter Fuss, Rafał Roskowiński, Magdalena Drobczyk, Michał Wręga (Sepe), Michał Kubieniec (kurator Katowice Street Art Festival), Teresa Latuszewska-Syrda (prezes Fundacji Urban Forms), Przemysław Blejzyk (Sainer), Michał Linow (Pikaso), Sławek Czajkowski (Zbiok), Wojciech Kołacz (Otecki), Mariusz Waras (M-city).

Sebastian Frąckiewicz (ur.1982) jest dziennikarzem kulturalnym i krytykiem komiksowym. W latach 2007–2012 współpracował z czasopismem „Przekrój”, pisał także m.in. dla „Lampy”, „Tygodnika Powszechnego”, Dwutygodnika. Obecnie publikuje w tygodniku „Polityka”. Prowadzi również bloga Outline. W 2012 roku opublikował książkę Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce. Stypendysta MKiDN.

Książka Żeby było ładnie została zrealizowana w ramach stypendium MKiDN na II połowę 2014 roku. Wydawcą publikacji jest Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, skład i oprawę graficzną przygotował artysta Honza Zamojski.

Sebastian Frąckiewicz, Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce
Premiera: lipiec 2015 roku
Galeria Miejsca Arsenał w Poznaniu

Dodaj komentarz