Twarze do rozszyfrowania

Od 2 do 16 lipca w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie będzie można oglądać prace Magdaleny Abakanowicz na wystawie w 85-lecie urodzin artystki.

Magdalena Abakanowicz, „Twarze nie będące portretami” (źródło: materiały prasowe)

Magdalena Abakanowicz, „Twarze nie będące portretami” (źródło: materiały prasowe)

W wyjątkowym zbiorze gwaszy Magdaleny Abakanowicz ujawnia się rzeźbiarskie myślenie artystki,umiejętność oddania za pomocą bardzo uproszczonych środków niezwykłego wolumenu, ale także moc znaczeniowa, jak w cyklu Twarzy nie będących portretami. Artystka zawiera w nich trudną i niepokojącą opowieść o tym co najważniejsze: o ludzkiej egzystencji. Głównym motywem jej twórczości jest człowiek i jego kondycja we współczesnym świecie. Zajmuje się rzeźbą, która przekracza konwencjonalne ramy tej dyscypliny. Tworzy obiekty abstrakcyjne lub figuralne w oparciu o tkaninę, z wykorzystaniem także innych materiałów, jak kamień, drewno i brąz.

Abakanowicz jest jedną z najbardziej cenionych polskich artystek współczesnych. Światową sławę zdobyła cyklem przestrzennych tkanin zwanych abakanami, za które dostała główną nagrodę na Biennale w Săo Paulo w 1965 roku. W ten sposób zerwała z tradycją płaszczyznowości tkaniny przeznaczonej do dekoracji wnętrza. Swoje nowatorskie rzeźbiarskie podejście do tkaniny realizowała również w późniejszych pracach takich jak: Alteracje (1974–1975), Głowy (1973–75), Plecy (1976–1980), Tłum I (1986–87), Ragazzi (1990), Infantes (1992), 30 odwróconych (1993–94), 7 figur tańczących (2001–02). Wiele projektów odnosi się do jej zainteresowania organicznością materii. Jednym z najbardziej znanych prac o tej tematyce było dzieło Embriologia wykonane na Biennale w Wenecji w 1980 roku.

Gwasze. Wystawa prac Magdaleny Abakanowicz
Od 2 do 16 lipca 2015 roku
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Warszawa

Dodaj komentarz