Grafika francuska w Kamienicy Szołayskich

Od dziś aż do stycznia przyszłego roku w Kamienicy Szołayskich w Krakowie będzie trwała wystawa z kolekcji Feliksa Jasieńskiego Grafika francuska od impresjonizmu do art nouveau.

Georges de Feure, „La source du mal – Femme se mirant dans l’eau” / „Źródło zła – Kobieta przeglądająca się w wodzie”, 1894, z: „L’Estampe oryginale”, Paris 1894, litografia barwna pędzlem i prószem, papier welinowy, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Georges de Feure, „La source du mal – Femme se mirant dans l’eau” / „Źródło zła – Kobieta przeglądająca się w wodzie”, 1894, z: „L’Estampe oryginale”, Paris 1894, litografia barwna pędzlem i prószem, papier welinowy, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa prezentuje ponad 300 dzieł znakomitych artystów działających we Francji schyłku XIX i początku XX wieku w kręgu impresjonizmu, symbolizmu, postimpresjonizmu i art nouveau. Pochodzą one z największej w Polsce kolekcji francuskiej grafiki nowoczesnej, liczącej około 1100 prac, którą tworzył przez blisko ćwierć wieku wielki jej miłośnik – Feliks Jasieński.

Wśród autorów są m.in. Pierre Bonnard, Félix Bracquemond, Jules Chéret, Maurice Denis, Paul Gauguin, Auguste Lepère, Édouard Manet, Camille Pissarro, Odilon Redon, Auguste Renoir, Henri Rivière, Paul Sérusier, Paul Signac, Alfred Sisley, Théophile Alexandre Steinlen, Henri de Toulouse-Lautrec, Félix Vallotton i Édouard Vuillard. Pokaz osnuto wokół kilku zasadniczych wątków.

W atmosferę ówczesnego Paryża wprowadzają liczne widoki miasta, scenki rodzajowe i satyryczne oraz wizerunki sław, postaci z wyższych sfer i zwykłych mieszkańców. Zgromadzone obiekty swym zróżnicowaniem stylistycznym odpowiadają wielości nurtów we francuskiej sztuce tego czasu.

Pierre Bonnard, „La petite blanchisseuse” / „Mała praczka”, 1896, z: „L’Album des peintres-graveurs”, Paris 1896, litografia barwna kredką i pędzlem, papier chiński, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pierre Bonnard, „La petite blanchisseuse” / „Mała praczka”, 1896, z: „L’Album des peintres-graveurs”, Paris 1896, litografia barwna kredką i pędzlem, papier chiński, w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, fot. Pracownia Fotograficzna MNK (źródło: materiały prasowe organizatora)

Grafika francuska od impresjonizmu do art nouveau
Kurator: Krystyna Kulig-Janarek
Koordynator: Grażyna Kulawik
Aranżacja: Anna Bojarowicz
Od 13 czerwca 2015 roku do 3 stycznia 2016 roku
Kamienica Szołayskich
Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie

Dodaj komentarz