• 2015-05-30

[…,] – najnowszy projekt Agaty Siniarskiej z cyklu Przyszłość ciała

Podczas trzech wieczorów w Komunie// Warszawa – 5, 6 i 7 czerwca – Siniarska podzieli się z widownią swoimi doświadczeniami związanymi z pracą na międzynarodowej scenie tańca współczesnego w latach 2007–2045.

Agata Siniarska, plakat (źródło: materiały prasowe)

Agata Siniarska, plakat (źródło: materiały prasowe)

Co stanie się, jeśli jeszcze bardziej poszerzymy pole choreografii? Jak to jest być ciałem bez organów, nie będąc skandynawskim choreografem średniego pokolenia (ang. emerged)? Jak będzie wyglądał świat, w którym Trisha Brown zapomni swój taniec, a taniec zapomni ją samą? Dlaczego powrót Piny Bausch na scenę w 2034 roku doprowadził do wielkiej katastrofy? Czy w przyszłości tancerze również będą śnić wyłącznie o elektronicznych kontach?

„Przyszłość” (2014–2016)

Według niektórych teorii socjologiczno-futurologiczne przywiązanie ludzkości do zachowania status quo sprawia, że świat będzie się zmieniać ewolucyjnie i nie czekają nas rewolucje. Są jednak inne możliwości: zbudowanie lepszego świata albo katastrofa. Idee, napięcia i procesy, które zadecydują o kształcie przyszłości, najprawdopodobniej już się narodziły – potrzeba tylko wizjonerskiego spojrzenia, by je zobaczyć, zbadać i nazwać. O taką refleksję Komuna// Warszawa poprosiła artystów i artystki, którzy korzystając z narzędzi sztuki, nadadzą teoretycznym spekulacjom formę dzieła i zarysują możliwe lub zadadzą kluczowe pytania.

„Przyszłość ciała” (2015)

Co połączenie informatyki i biotechnologii oznacza dla definiowania człowieka jako jednostki? Co dla gatunku? Czy po homo sapiens powstanie homo technologicus? Jaki to będzie miało wpływ na społeczeństwo? Czy te działania są tylko zabawą bogatych, nową „eugeniką”, czy początkiem nowej ery? Czym będzie człowieczeństwo i ciało? Jakie będą wartości posthumanistycznej etyki?

Niektóre czynniki wspierające:

  • wytwarzanie: agata siniarska/ diego agulló/ książka/ światło/ dźwięk/ przestrzeń/ siegmar zacharias/ komputer/ mateusz szymanówka/ ania nowak/ thomas schaupp/ grzegorz laszuk/ cdn.
  • obsługiwanie: agata siniarska/ diego agulló/ publiczność/ cdn.
  • transmisja: książka/ ciało/ światło/ dźwięk/ przestrzeń/ kostium/ cdn.

O (wy)twórcach:

Agata Siniarska – cyborgiczna forma o zmiennym stopniu produkcji, wielu talentach i przeszłości kryminalnej, świadomie działająca rozdział po rozdziale w przestrzeniach choreograficznych sekwencji. Jako komponent złożonych procesów Agatę pociągają sprzeczne stanowiska oraz utopie, co jest jej inspiracją w zaangażowaniu politycznym, społecznym oraz emocjonalnym. Każde z jej poczynań, podsycane przez energię świetlnego spektrum, tworzone jest z pasją i wielką fascynacją.

Marta Keil – kuratorka, obecnie prowadzi dział kuratorsko-dramaturgiczny w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Wspólnie z Grzegorzem Reske odpowiada za program Festiwalu Konfrontacje w Lublinie. Jest autorką i kuratorką projektu East European Performing Arts Platform oraz jedną z inicjatorek i kuratorką projektu Identity.Move! Współzałożycielka kolektywu MicaMoca, prowadzącego od maja do września 2011 roku tymczasowe centrum sztuk performatywnych MicaMoca w Berlinie.

Diego Agulló – urodzony w Madrycie. Po ukończeniu filozofii osiedlił się w Berlinie, gdzie od 2005 roku pracuje jako wolny strzelec w sztukach wizualnych, choreografii i pedagogice. Niedawno opublikował ręcznie wykonaną książkę „Dangerous dances”.

Mateusz Szymanówka – studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim oraz wiedzę o tańcu na Freie Universität w Berlinie. Współpracuje z młodym pokoleniem choreografów jako dramaturg i badacz oraz pisze o choreografii i tańcu współczesnym. Jest kuratorem programu „Choreografia myśli”, który wiosną 2015 roku jest prezentowany w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

Projekt […,] z cyklu Przyszłość ciała
Od 5 do 7 czerwca 2015 roku, godz. 19.00
Komuna //Warszawa

Dodaj komentarz