Reklama w przestrzeni publicznej

21 maja w Goethe-Institut w Krakowie w ramach cyklu Projektowanie nowoczesności odbędzie się wykład zatytułowany Reklama w przestrzeni publicznej.

Wykład Nathalie Rosy Buchner – „Reklama w przestrzeni publicznej” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wykład Nathalie Rosy Buchner – „Reklama w przestrzeni publicznej” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wykład wygłosi Nathalie Rosa Bucher – niezależna dziennikarka, inicjatorka wydarzeń kulturalnych, działaczka na rzecz środowiska (w tym kultury wizualnej). Wykład prowadzony będzie w języku angielskim

Nathalie Rosa Bucher przez 15 lat mieszkała w Kapsztadzie, obecnie w Bejrucie. W swoim bogato udokumentowanym graficznie wystąpieniu Reklama w przestrzeni publicznej, na przykładzie Bejrutu i Trypolisu, opowie o problemach związanych z estetyką miast na świecie. Opisywane miasta mają oczywiście swoją specyfikę, ale wiele poruszanych tematów okaże się z pewnością aktualnych w polskiej i w krakowskiej rzeczywistości.

W przestrzeni miejskiej Libanu do dziś widoczne są ślady wojny: posterunki milicji, punkty kontrolne, oflagowanie. Na to nakładają się oznaki współczesnej cywilizacji konsumpcji: ogromne, pokrywające całe fasady domów i wszystkie drogi dojazdowe do miast, agresywne reklamy najbardziej pożądanych dóbr: żywności, samochodów, salonów piękności. Konkuruje z nimi reklama nielegalna. Pozostała wolna przestrzeń jest wypełniona graffiti i aktywnością artystów ulicznych – kontrkulturą, która pozwala mieszkańcom zająć niezależne stanowisko, dodać własny wizualny komentarz do rzeczywistości i sprowokować cenzurę. Wszystko to razem tworzy interesujący dyskurs, który w Libanie jest szczególnie intensywny, ale obecny jest także w wielu innych miastach świata.

Wykład Nathalie Rosy Bucher Reklama w przestrzeni publicznej
W ramach cyklu wykładów Projektowanie nowoczesności
Kurator: Jacek Mrowczyk
21 maja 2015 roku, godzina 18.00
Goethe-Institut
Kraków

Dodaj komentarz